Snažíte sa zo všetkých síl, no ľudia z vášho okolia si o vás nemyslia nič pozitívne. Prečo je to tak? Je to dôsledok vášho správania, alebo ich obozretnosť? Je vo vašich silách zmeniť to? A predovšetkým - existuje vlastne dôvod, prečo by ste to mali chcieť zmeniť?

Veľa ľudí ani poriadne nepoznáme. Známe herečky, speváčky a pod. Niektoré z nich nemáme radi, no poznáme ich len zo stránok časopisov a televízie. To platí aj o novej priateľke vášho expriateľa. Obvykle sme v zajatí určitých stereotypov. Okrem haló efektu tak môže spôsobiť náš negatívny postoj k danej osobe aj ľahko dešifrovateľný vonkajší definičný znak na základe ktorého vzniká dojem z iných ľudí. Poznáme to - všetky blondínky, každý Róm, všetci taxikári a podobne. Haló efekt znamená, že sa chytíme nejakej výraznej hodnotiacej charakteristiky a touto optikou následne vnímame iných ľudí a taktiež aj oni nás. 

Myslia o vás zlé veci aj vaši známi? 

Čo majú o vás negatívny názor aj ľudia, ktorí vás poznajú už roky? Odborník hovorí, že jedným z možných dôvodov môže byť to, že v skutočnosti nie sme až také pozitívne hviezdy, ako si sami o sebe myslíme. Druhou možnosťou sú zdieľané stereotypy. Ak sa bude nápadne zmaľované dievča sporo obliekať a túlať v noci po uliciach, potom sa len ťažko môže čudovať, ak ju okolie vníma ako dievča voľných mravov. Nadarmo si o sebe sama bude myslieť, že je mravnejšia ako mníška v kláštore. 

Zmýšľanie ľudí vie ovplyvniť aj to, ako na nich zapôsobíme pri prvom kontakte, alebo akú majú s nami poslednú skúsenosť. Nepríjemný rozchod tak vie často pokriviť všetky pozitívne spomienky, ktoré sa pred ním stali. 

Ľudia majú taktiež tendenciu vnímať svet čiernobielo. Ak máme pocit, že ten druhý je „biely“, potom je normálne, že budeme dlho ignorovať informácie, ktoré dokazujú, že je iba sivý alebo bodkovaný. Samozrejme, až do chvíle, keď príde pomyselná posledná kvapka a celý náš dojem sa otočí na ruby. Preto sa aj hovorí, že od lásky k nenávisti je to len krôčik. 

Platí tiež aj pravidlo, že čím viac sa snažíme urobiť na okolie pozitívny dojem, a čím silnejšia je naša potreba pozitívnej odozvy, tým je z našej strany celý prejav oveľa kŕčovitejší a neprirodzenejší.