O vitamínoch sa v súčasnosti hovorí viac ako dosť. Sú dôležitým faktorom, ktorý ovplyvňuje celkové zdravie a tiež jedným z najdôležitejších elementov silnej imunity. Viete však, ktoré z nich by ste mali užívať pravidelne po 30., 40. a 50. roku života? Prinášame jednoduchého sprievodcu.

Po 30-tke

Aj keď sa to nezdá, prvé symptómy starnutia sa prejavujú už po tridsiatke. Ide predovšetkým o spomaľovanie metabolizmu, úbytok kolagénu, ktorý udržiava pokožku vypnutú, kvôli čomu sa začínajú objavovať prvé vrásky. Hoci nejde o prudké a ani viditeľné starnutie, preda len je dôležité telu dodávať potrebné látky, ktoré ho môžu posilniť? Ktoré to sú?

Vitamín C

O vitamíne C počúvame v dobe Covidovej z každej strany. No okrem toho, že výrazne posilňuje imunitný systém, pomáha aj pri udržaní krásy. Pôsobí totiž proti voľným radikálom, zápalom na koži a prispieva k pevnej pokožke. Nájdete ho v citrusoch, kvasenej kapuste, jablkách, paprike, brokolici či špenáte alebo môžete skúsiť vitamíny v podobe piluliek. Odporúčaná denná dávka by mala byť od 250 do 500 mg.

Vitamín D

Ďalším významným vitamínom, ktorý má zásadnú úlohu v imunite je vitamín D. Je dobre účinný proti rôznym ochoreniam, vrátane vírusových, a preto sa jeho príjem odporúča aj v tejto dobe. Zvyšuje dobrú náladu a významne prispieva k zdraviu kostí. Telo si vitamín D dokáže produkovať aj samé, avšak len ak má dostatok slnečného žiarenia, z ktorého ho získava. Pre jeho dotatok sa teda odporúča pobyt v prírode a po doplnkoch výživy je vhodné siahnuť vtedy, ak trávite väčšinu dňa v interiéri. Denne by ho dospelý človek mal prijať v množstve 1000 až 2000 IU.

Horčík, vitamíny skupiny B a zinok

Toto trio výrazne posilňuje nervový systém. Horčík okrem toho tiež pôsobí proti kŕčom či zmierňuje príznaky únavy. Nachádza sa v strukovinách, orechoch a celozrnných potravinách. Zinok je zasa ďalším ukazovateľom pevného imunitného systému a sa nachádza v semenách, syroch či hovädzom mäse. Vitamíny skupiny B sú zasa skvelým regulátorom metabolizmu a obsahujú  ich orechy, droždie, bravčové mäso, špenát či syry. Pre udržanie zdravia, kondície, ale aj mladého vzhľadu si ich preto po tridsiatke doprajte pravidelne.

Kyselina listová

Kyselina listová je obzvlášť dôležitá pre ženy, ktoré plánujú mať deti. Viaceto štúdií totiž potvrdilo, že znižuje pravdepodobnosť poruchy nervovej trubice u nenarodeného dieťaťa, ktorá môže vzniknuť počas vývoja. Kyselina listová sa nachádza v listovej zelenine, špenáte, šošovici, brokolici či hrášku, ale pri jej zvýšenej potrebe počas tehotenstva je vhodné siahnuť po doplnkoch výživy.

Vitamíny A, E a Q10

Ako sme už spomínali, po 30-tke sa začína prvé starnutie pokožky. No najlepším spôsobom, ako s ním bojovať je práve vitamín A označovaný ako retinol, vitamín E a takisto koenzým Q10. Vitamín A sa nachádza v mrkve, sladkých zemiakoch či morských rybách. Vitamín E zasa v orechoch, semenách a olejoch. Koenzým Q10, ktorý dodáva pokožke pružnosť sa nachádza v olejnatých rybách a za studena lisovaných rastlinných olejoch.

Po 40-tke

Čo sa s telom deje po 40-tke? Okrem toho, že sa spomaľuje metabolizmus a telo začína ukazovať neželané tukové vankúšiky, zvyšuje sa tiež riziko vzniku chronických ochorení, chorôb srdca, či cukrovky. Dopĺňať vitamíny je teda veľmi dôležité. Na ktoré sa zamerať?