Stres sa často považuje za výlučne negatívny vnem a má to svoje opodstatnenie. Pracovné povinnosti sa hromadia, aj rodinný život si vyberá svoju daň, toto a hento ešte musíme stihnúť. Všetky tieto veci nás vyčerpávajú a čo viac - stresujú. No nie každý stres musí byť len negatívnym pocitom. Odborníci zistili, že v istom množstve môže byť dokonca prospešný. Ako je to možné?

Stres nastáva, keď niekto cíti nerovnováhu medzi povinnosťou a zdrojmi, ktoré má na zvládnutie tejto úlohy,” hovorí Kathleen Gunthert, profesorka psychológie na Americkej univerzite. V skutočnosti však existuje viacero druhov stresu. Vedci identifikovali dva hlavné typy stresu - „distres“, ktorý označuje negatívny stres (napríklad rozchod) a „eustress“, ktorý označuje pozitívny stres (napríklad nástup do nového zamestnania).

Nie je stres ako stres

Poznáme ešte chronický stres, často definovaný ako „fyziologická alebo psychologická reakcia na dlhotrvajúcu vnútornú alebo vonkajšiu stresujúcu udalosť“, podľa Americkej psychologickej asociácie. Takýto stres je spájaný s nezdravým stravovaním, kožnými problémami, zmenšovaním mozgu a dokonca so zvýšenou pravdepodobnosťou výskytu chronického ochorenia.

Napriek odstrašujúcim dopadom stresových situácií odborníci tvrdia, že v malých dávkach môže mať stres skutočne pozitívne účinky. Štúdia z roku 2013 publikovaná v Psychoneuroendocrinology uviedla, že stredná úroveň zvládnuteľného stresu - tiež známa ako „eustress“ - môže pomôcť chrániť bunky pred oxidačným poškodením, ktoré súvisí so starnutím a chorobami. Kde ešte možno nájsť pozitívne účinky tak negatívne označovaného stresu?

Pomáha budovať odolnosť a podporiť rast

Stres okrem iného tiež “núti” ľudí tiež k riešeniu problémov, v konečnom dôsledku k budovaniu dôvery a zručností, ktoré sú dôležité pre budúce skúsenosti,” hovorí Peter Vitaliano, profesor psychiatrie a behaviorálnych vied na Lekárskej fakulte Washingtonskej univerzity. Tvrdí, že ľudia, ktorí majú miernu úroveň stresu, majú tieť zvýšenú odolnosť a sebadôveru a tak sú menej ohrození a majú kontrolu nad svojou situáciou.

Allison Berwald, licencovaná klinická sociálna pracovníčka v New Yorku, tvrdí, že ak použijete stres na to, aby ste čelili svojim obavám alebo výzvam, môžu vám tiež pomôcť prekonať prekážky a vyhnúť sa im. "Keď budete čeliť strachu, budete sa v budúcnosti cítiť viac pripravení zvládnuť to, pretože ste to už zažili,” hovorí Berwald.