Deti a my - Claim
Tréma môže byť aj užitočná: Naučte sa s ňou správne pracovať

Skoro každý človek sa hanbí a drvivá väčšina ľudí má trému. A ak nie, niečo s nimi nie je celkom v poriadku. Tréma dokáže vybičovať ku špičkovým výkonom, ale môže človeka aj úplne paralyzovať. Môžete ju v takom prípade vôbec ešte ovládnuť, alebo ste pri vystupovaní na verejnosti navždy odsúdení na neúspech?

Môžeš sa hanbiť

Stud a trému prežíva každý človek, a to už od detstva. Asi ťažko by sme hľadali niekoho, kto sa v detstve nestretol zo strany rodičov a ďalších vychovávateľov s výrokmi typu: ‚Že sa nehanbíš!‘ Alebo: ‚Mal by si sa hanbiť!‘ Čím častejšie nám naše okolie podsúvalo také posolstvo, čím viac na výkon bolo orientované a čím viac kritiky sme sa dočkali, tým väčší stud a tréma nás zrejme budú v dospelosti trápiť.

Preto - ak ste v úlohe rodičov - odporúča sa, aby ste sa snažili aspoň občas pristihnúť svoje deti pri niečom, za čo ich môžete pochváliť. Aj ocenenie by však malo byť niečím podložené. Pre život nebude najlepšie pripravené ani dieťa, ktoré je permanentne kritizované, ani to bezvýhradne chválené. Podstatné je vedomie, že úspech je možný a že po neúspechu môže nasledovať zasa úspech.

Zdravá tréma

Kto sa nikdy za nič nehanbí, ten si je prinajmenšom príliš istý sám sebou. Ľudia bez studu často odmietajú brať ohľad na svoje okolie, čo z nich nerobí práve obľúbených. Väčšina z nás sa však hanbí. Líšime sa v tom, v akej miere a za čo. A aj v tom, akým spôsobom stud prežívame. Zjednodušene povedané: či máme trému, alebo nie. Tréma nemusí byť len negatívna. Veľa ľudí sa práve vďaka nej vybičuje k lepším výkonom, pretože ich myseľ je sústredenejšia.

Takže ak je váš výkon dobrý alebo lepší, ako ste predpokladali, potom je vaša tréma zdravá. Ak vás však paralyzuje a nie ste schopní ho v dôsledku trémy zvládnuť, je to zle. Existuje človek, ktorý veľmi túžil byť moderátorom v rádiu, lenže keď sa v štúdiu rozsvietila červená, držal sa kŕčovito stola a nebol schopný vydať zo seba ani slovo. Tento príklad je dobrou ilustráciou toho, že väčšina trémistov má na seba veľmi vysoké nároky, inak povedané, trémisti bývajú často veľkí perfekcionisti.

Ako bojovať s trémou

Existuje niekoľko spôsobov, ako s trémou bojovať, ale pretože prežívanie studu a trémy je individuálne, každý človek musí nájsť svoju vlastnú cestu, ako nad nimi zvíťaziť. Podľa odborníka v prípade miernejšej trémy pomáha zamerať sa na pravidelné a kvalitné dýchanie a viac sa koncentrovať na to, čo hovoríte, ako na to, ako pri tom vyzeráte alebo pôsobíte na druhých. Vedzte, že pri verejnom vystúpení sa vám každé trhnutie tváre alebo kvapka potu na čele zdajú príšernejšie, ako sú v skutočnosti.Všeobecne pomáha aj aplikácia relaxačných techník alebo časté opakovanie stresovej situácie – čím častejšie vystupujete pred ľuďmi, tým sa pre vás situácia stáva známejšou a tréma postupne slabne.

Ak vám tréma bráni v bežnom fungovaní, trvalejší dopad máva podľa odborníka väčšinou len vhodne zvolená terapia, preto by ste mali zvážiť odbornú konzultáciu s psychológom. Na alkohol sa nespoliehajte, ten nič nevyrieši. Bol moderátor, ktorý si so slovami „nech sa mi lepšie moderuje a rozpráva“ dával pred nakrúcaním štamperlík až sa prepil do závislosti. To isté platí o liekoch. Studu a trémy vás možno zbavia, ale na ako dlho? A naozaj chcete celý život hltať pilulky, keď sa to dá vyriešiť inak?

 

Foto: Shutterstock