Šperk je najromantickejší spôsob, ako vyjadriť lásku. K niekomu inému alebo k sebe samej. Ako sa líši šperk darovaný mužom od toho, ktorý si žena kúpi sama?

Šperky a emócie jednoducho k sebe patria. Nové topánky, kabelka alebo nové lyže vám urobia radosť, ale len ťažko vás dokážu rozochvieť tak, ako malá škatuľka previazaná stužkou. Na rozdiel od oblečenia a módnych doplnkov nemá šperk žiadny iný účel, ako zdobiť. Neochráni nás pred zimou, ale dokáže toho oveľa viac: je večnou pripomienkou dôležitého okamihu, kedy nám bol darovaný. Je symbolom vzťahu človeka s človekom, ktorý ho kúpil. Je ako totem nabitý emóciami.

Osobný totem

Práve takto sa kedysi začala história šperkov. Prvé náhrdelníky a náramky, ktoré si ľudia začali vyrábať asi pred 75 tisícmi rokov, boli vlastne magické amulety. Praveké šperky vyrobené zo zvieracích zubov, kostí, rohov a peria mali svojim nositeľom prepožičiavať magickú silu a schopnosť onoho zvieraťa, prípadne chrániť pred nebezpečenstvom. Niektoré šperky – krucifixy, Dávidove hviezdy, modlitebné koráliky budhistov – sú stále pripomienkou viery, ktorú nosíme pri sebe.

A súčasní šperkári sa k prastarej magickej funkcii šperkov radi vracajú. „Šperk je pre mňa veľmi intímna vec, pretože ho nosíme priamo na tele celý deň či niekoľko dní. Snažím sa, aby odovzdával nositeľovi nejakú energiu. Preto veľmi riešim motívy, ktoré spracovávam, zaujíma ma ich symbolika,“ hovorí Janja Prokić, ktorá vo svojich kolekciách zobrazuje zvieracie hlavy – líščie, konské alebo vtáčie, dlane alebo ľudské srdcia. Verí, že šperky majú priamy vplyv na našu psychiku a dokážu zmeniť náladu. „Nosím výrazné šperky s rôznymi kameňmi a práve preto, že verím, že tie kamene majú na svojho nositeľa vplyv, nie vždy každý prsteň na sebe unesiem.“

Šperk ako kúzelný kľúč

Najčastejšie je však šperk vyjadrením lásky a nemusí to byť vždy len zásnubný prsteň ako z amerického filmu. „Muži obvykle kupujú šperky ženám z troch dôvodov,“ hovorí špecialista na šperkový marketing Paco Underhill. „Ten prvý môžeme nazvať kľúčom od hlavného vchodu: ide o verejný prejav náklonnosti k manželke alebo priateľke. Sem patria šperky k zásnubám, narodeninám, výročiu svadby alebo narodeniu dieťaťa. Ten druhý dôvod je ako kľúč od zadných vrátok, teda šperky pre milenky a tajné priateľky. A tretí dôvod? Kľúč od psej búdy. Teda šperk ako ospravedlnenie za nejaký prešľap. Kvety sú síce krásne, ale nestačia na to, aby zmenili ženin názor. Nič nedokáže povedať ,miláčik, je mi to ľúto´ tak presvedčivo, ako diamantové náušnice.“