Máte už viac ako tridsať rokov a „odrazu“ začínate priberať? A to aj napriek tomu, že ste nijako výrazne nezmenili svoj životný štýl – jete celkom vyvážene a ani pohybu sa nebránite? Kde je problém a čo s ním? 

Či už sa nám to páči, alebo nie, s pribúdajúcim vekom naše telo jednoducho už nefunguje ako „za mlada“. Po tridsiatke sa metabolizmus začína spomaľovať, a zatiaľ čo kedysi jedna čokoláda nič neznamenala, dnes môže výrazne posunúť vašu hmotnosť smerom hore. Dá sa s tým niečo robiť?

Čo je metabolizmus?

Ide o látkovú výmenu, teda súhrn biochemických procesov v tele, ktoré okrem iného premieňajú kalórie prijaté potravou na energiu. Asi 70 percent týchto kalórií sa využíva pre základné funkcie tela, ďalších 20 percent je hnacím motorom fyzickej aktivity organizmu, čo sa týka nielen cvičenia, ale aj chôdze či držania tela vo vzpriamenej polohe. Zvyšných 10 percent je využitých na trávenie prijatej potravy. Problém nastáva, keď príjmeme viac kalórií, ako naše telo potrebuje. Vtedy začíname priberať.

Dobrá správa je, že metabolizmus sa dá urýchliť bez ohľadu na gény či pohlavie. Stačí sa držať niekoľkých jednoduchých pravidiel, a nekontrolovateľné priberanie dostanete ľahko pod kontrolu.

Nevynechávajte raňajky

Počas noci sa proces látkovej výmeny vždy dosť spomalí, preto je dôležité ho zas ráno naštartovať. Ak si nedáte raňajky alebo si nezacvičíte, zostane utlmený a na 100 % nebude fungovať až do večera. Preukázané je aj to, že ľudia, ktorí neraňajkujú, majú tendenciu prejedať sa popoludní. V prospech poriadneho ranného menu hrá aj fakt, že po prebudení je hladina kortizolu, hormónu, ktorý pomáha využívať kalórie pre stavbu svalovej hmoty, najvyššia. Keď si teda ráno dáte niečo dobré, telo je pripravené kalórie hneď premeniť na svaly. 

Viac sa hýbte 

Pre naštartovanie metabolizmu je vhodný akýkoľvek šport. Ak však chcete docieliť extra efekt, skúste aerobné aktivity alebo tréning v posilňovni, ktoré pomáhajú spáliť až 2-krát viac kalórií ako iné druhy pohybu. Významne totiž prispievajú k tvorbe svalovej hmoty. A čím vypracovanejšie svaly máme, tým viac kalórií počas dňa spálime, pretože sú - na rozdiel od tukov, ktoré len „nehybne ležia“ - neustále v pohybe. Svaly navyše využívajú energiu, aj keď odpočívame! „Pre optimálny efekt sú pri športe dôležité pauzy. Ideálne je striedať vyššiu záťaž s menšou, čo aktivuje spaľovanie kalórií ešte hodinu po cvičení. Pri športe sa zároveň snažte vždy pretiahnuť celé telo. Rovnomerná záťaž všetkých svalov tiež urýchli spaľovanie kalórií,“ radí kondičná trénerka. 

Jedzte pravidelne