Deti sa smejú asi tristo ráz denne. Dospelí zhruba pätnásťkrát. O vplyve smiechu na ľudské zdravie existuje množstvo serióznych štúdií. Dnes už vieme, že má schopnosť okamžite znížiť krvný tlak a podporuje relaxáciu. Posilňuje imunitný systém, chráni srdce, zlepšuje fungovanie mozgu, zvyšuje kyslík v krvi, čím podporuje hojenie. Aktívne znižuje stres, depresiu, úzkosť či strach.

Veda v tom má jasno

Vedci z Kalifornskej univerzity v roku 2007 pub- likovali štúdiu, v ktorej potvrdili, že sledovanie zábavných relácií zvyšuje u detí toleranciu k bolesti. Tento poznatok odporúčali využívať v medicínskej praxi, napríklad keď deti musia strpieť náročný či nepríjemný zákrok. K podob- nému efektu však dochádza aj u dospelej populácie. Ako si to vysvetliť? Smiech stimuluje hor- móny nazývané katecholamíny, ktoré následne uvoľňujú endorfíny. Tie sa šíria krvným riečis- kom a človek sa začne cítiť šťastne. Dochádza tak k zmierneniu stresu a zníženiu úzkosti.

Doktor Lee Berk skúma účinky smiechu v terapii už od konca sedemdesiatych rokov. V roku 1989 realizoval výskum na desiatich zdravých mužoch. Piatim z nich pustil komédiu. Následne všetkým odobral vzorku krvi. Zistil, že kortizol, hormón produkovaný pri strese, klesal rýchlejšie u tých, ktorí sa na experimente zúčastnili, ako u tých, ktorí boli súčasť kontrolnej skupiny. Ešte zaujímavejšie bolo zistenie, že hladina prirodzených imunitných buniek, ktoré napádajú vírusové a nádorové bunky, sa vďaka smiechu zvýšila. Tvorba tejto „miniatúrnej armády“ sa, naopak, spomaľuje, ak sme dlhodobo vystavení stresu.

Humor prinavracia pocit normálnosti

Od začiatku pandémie celosvetovo narastá počet ľudí, ktorí trpia poruchami spánku, úzkosťami a depresiami. V nákupných košíkoch sa častejšie objavuje alkohol a poradenské linky pomoci zažívajú nesmierny nápor. Dnes viac ako inokedy potrebujeme nájsť osobné stratégie, ako sa so stupňujúcim stresom vyrovnať. Psychológovia radia, aby sme cielene vyhľadávali veci, ktoré nás vedia rozosmiať. Miesto vážnej beletrie siahnite po odľahčenom príbehu, namiesto drámy si púšťajte komédie, pozerajte veselé videá, ktoré ste si predtým v boji proti prokrastinácii zakazovali.