Voda je základným stavebným prvkom nielen celého mozgu, ale aj ľudského tela. Jej nedostatok môže spôsobiť veľké problémy. Naopak, ak ju budete piť v správnom množstve a zo správnych zdrojov, budete z toho profitovať. Poďme sa preto pozrieť na 3 hlavné dôvody, prečo by ste mali denne prijať dostatok tekutín.

Detoxikácia tela

Prvým krokom k upevneniu zdravia je prečistenie nášho tela a vyplavenie všetkých toxínov, ktoré sa v našom organizme počas celého roka nakopili. V bežných podmienkach vylúči každý dospelý človek z tela asi 1,5 litra vody denne. Veľké množstvo odpadových a toxických látok odchádza z tela s vodou v pote a moči. 

Vylučovaná voda obsahuje odpadové látky, čím vykonáva prirodzenú priebežnú detoxikáciu. A „uniknutú“ vodu treba neustále dopĺňať vhodným pitným režimom. Na blackliste by sa mali ocitnúť sladené limonády, po ktorých budete ešte smädnejší a zároveň predstavujú zbytočné kalórie pre vaše telo.

Ak chcete schudnúť alebo nechcete pribrať, pravidelné pitie vám pomôže udržať štíhlu líniu. Ak bude vaše telo z dôvodu dehydratácie plné odpadu, nepomôže vám úprava jedálneho lístka ani pravidelné cvičenie. Ak teda málo jete, veľa sa hýbete a napriek tomu nejdú kilá dole, možno je problém v tom, že málo pijete. Ideálna je čistá, prírodná a minerálna voda.

Pohyb a voda

Budem viac športovať - tak znie jedno z najčastejších novoročných predsavzatí a hneď po detoxikácii druhý najlepší spôsob, ako reštartovať svoje telo. Pri športe sa zlepšuje funkcia nášho kardiovaskulárneho systému, zvyšuje sa obranyschopnosť organizmu a zhadzujeme prebytočné kilá. Pri cvičení má však naše telo omnoho väčšiu spotrebu a nutne potrebujeme živiny, a pretože sa potíme, musíme piť viac, ako keď sme v pokoji.

Spolu s potom totiž z tela odchádza veľké množstvo dôležitých minerálov (horčík, sodík, draslík atď) a stopových prvkov, ktoré je nevyhnutné priebežne dopĺňať. Nedostatok minerálov by viedol k nerovnováhe v organizme a k mnohým problémom, ako je silná únava, strata energie, bolesti hlavy, spomalenie regenerácie alebo svalové kŕče. Počas cvičenia odborníci odporúčajú piť radšej skôr, ako pocítite smäd.

Mozog v akcii

Ak telo obsahuje 60 % vody, pri mozgu je to plných 80. Pre správnu funkciu mozgu je teda voda veľmi dôležitá. Aby ste dobre plnili svoje úlohy, musíte sa na ne predovšetkým maximálne sústrediť. Najnovšie štúdie ukazujú, že ak budete málo piť, vaša schopnosť sústrediť sa bude rapídne horšia. A to nie je všetko.

Nedostatok vody v tele nám vraj dokáže krátkodobo znížiť schopnosť logicky myslieť, reagujeme s oneskorením a nie sme pohotoví v reakciách. Ak naopak, zásobujeme mozog vodou dostatočne, nielen že sa lepšie sústredíme, ale tiež si ľahšie zapamätáme nové informácie a lepšie sa učíme. Pretože dehydratácia je jednou z príčin vylučovania stresového hormónu kortizolu. Voda nám tiež počas dňa pomôže v boji s únavou a prípadným stresom či nervozitou, čo určite ocenia naši kolegovia v práci. 

 

Foto: Shutterstock