Ak si chcete predstaviť svet bez reklamy, museli by ste sa pravdepodobne odsťahovať na opustený ostrov. Aké by bolo potom skutočné nákupné správanie ľudí, keby ich neovplyvňoval reklamný smog na každom rohu? Čoraz častejšie sa o ňom hovorí, pretože sme dennodenne svedkami reklamnej slepoty, ktorá sústavne narastá a komplikuje prácu množstvu marketérov.

„S modernými technológiami neustále napreduje aj spôsob, ako osloviť ľudí novými produktmi či službami. Stovky, dokonca až tisíce reklamných posolstiev sa nám prihovárajú každý deň s jediným cieľom. Inšpirovať nás k nákupu, predstaviť nám benefity jednotlivých produktov a služieb, alebo informovať o novinkách v určitom segmente, ktoré si nesmieme nechať ujsť. Samozrejme, často sa stáva, že následne nakúpime aj to, čo sme vôbec nepotrebovali. Prečo je to tak, a ako to naozaj funguje v praxi, vysvetľuje odborník na online marketing z marketingovej agentúry Performics, Michal Dedinský.

Reklamný smog sa každým rokom zvyšuje

Okrem klasických televíznych reklám a bilbordov, ktoré vidíme na každom kroku, sme sa dostali k sofistikovaným online formám zacieleným priamo podľa potrieb zákazníkov. Tie sa dnes stávajú najobľúbenejšou formou platenej reklamy vďaka svojej efektivite vynaložených prostriedkov a priameho oslovenia cieľovej skupiny. Podľa prieskumu Relevance.com z roku 2019 vidí priemerný používateľ až 1903 reklamných on- line bannerov za mesiac, čo znamená viac ako 60 za deň. To je už naozaj slušné číslo, ktoré sa môže ešte navyšovať podľa množstva stráveného času na internete.

Prečo a na základe čoho nás reklama prenasleduje?

Funguje to na základe analytických kódov, ktoré sú umiestnené na webovej stránke, keď ju daný užívateľ alebo potenciálny zákazník navštívi. Zobrazujú sa mu reklamy na konkrétne produk- ty, ktoré si na webovej stránke pozeral. To znamená, že keď si pozrie produkt v e-shope, vidí ho aj v reklame. Ak dá nejaký produkt do nákup- ného košíka, zobrazuje sa mu reklama s daným produktom.