„Sociálne siete boli vymyslené tak, aby čo najpresnejšie zodpovedali ľudskej povahe. Preto majú taký úspech. Umožňujú nám robiť na webe to, čo robíme v živote: komunikovať, nadväzovať nové priateľstvá, pozerať sa, čo robia iní, čo je aj podstata bulváru, ktorý kupujeme,“ upozorňuje odborník. Inak povedané: chceli sme to, a teraz s tým budeme nespokojní? Pritom je vedecky preukázané, že sociálne siete robia ľudí spokojnejšími a šťastnejšími. Aspoň z pohľadu chémie.

Ako správne komunikovať?

Odborníci si myslia, že ľudia nemajú účty na sociálnych sieťach preto, že by sme boli všetci takí exhibicionisti, ale že nás jednoducho zaujala a baví moderná forma komunikácie. Skôr ako v šírení informácií vidia obaja nebezpečenstvo v nedostatočnej informovanosti užívateľov. „Veľa ľudí nevie, ako sociálnu sieť správne používať. Najprv premýšľajú, čo tam o sebe napíšu alebo nenapíšu, ale správne má znieť otázka úplne inak – komu to ukážem?“ hovorí odborník a dodáva: „Sociálna sieť sa neustále mení, ponúka nové možnosti zabezpečenia a nové spôsoby zdieľania obsahu s inými užívateľmi. To si však veľa ľudí neuvedomuje.“ Komunikácia a otvorenosť nie sú zlé v reálnom živote ani v tom virtuálnom. Ale má to jednu podmienku: že viete prečo a komu čo prezradíte.

„Dôležité je nastaviť si pravidlá a tie dodržiavať,“ zdôrazňuje expert. Keď máte na sieti dvadsať priateľov, ktorí sú vám blízki a s ktorými sa nebojíte zdieľať osobné veci typu fotky z dovolenky, nevidí dôvod ich na svoj profil nevyvesiť. Ale keď medzi týchto priateľov prijmete kolegyňu z práce, vaša komunikácia sa, pochopiteľne, zmení: budete menej osobní, začnete viac zvažovať, čo napísať alebo nenapísať, jednoducho si nasadíte akúsi masku. A pretože to prestanete byť vy, sieť vás skôr či neskôr začne štvať. Takže až vám nabudúce príde žiadosť: užívateľ xy si vás chce pridať ako priateľa, dobre si rozmyslite, kam kliknete. Mať veľa priateľov nie je „zlé“, len s ich pribúdajúcim počtom musíte viac premýšľať, ako budete sociálnu sieť používať a akú digitálnu stopu po sebe zanecháte. 

Foto: Shutterstock