Robíte milión vecí naraz a žiadnu nestíhate. Prečo sa tak jednoducho necháte odviesť od hlavného cieľa a roztržito plníte tisíc drobných povinností, ktoré sú v konečnom dôsledku úplne zbytočné? 

Schopnosť, ktorá pomáha prežiť

Spracovávate tabuľku v počítači. Vzápätí príde e-mail, tak naň odpoviete. Zo sústredenia vás vytrhne telefonát šéfa, idete na kávu, potom sa vrátite k tabuľke, do toho dva telefonáty, e-mail, tabuľka, e-mail… Robíte niekoľko vecí odrazu a na žiadnu sa poriadne nesústredíte. 

Výsledok? Večer nie je hotová ani jedna z nich. Moderná doba je rýchla a tlak na výkon obrovský, takže určitá miera nesústredenosti a roztržitosti je normálna a dá sa pochopiť. „Schopnosť rýchleho presunu pozornosti z jednej činnosti na druhú má svoje fylogenetické vysvetlenie,“ hovorí psychológ a pokračuje: „Patrí totiž medzi charakteristiky, ktoré významne zvyšovali šancu na prežitie. Súčasná doba však riziko roztržitosti pomerne významne zvyšuje.“ 

Kedy ide o problém a ako ho riešiť?

Problém nastáva podľa odborníka vo chvíli, keď nám nesústredenosť dlhodobo alebo trvale bráni doťahovať do konca jednotlivé úlohy a iné aktivity. To môže, okrem iného, súvisieť aj so vzruchmi a útlmami na úrovni centrálnej nervovej sústavy. 

„Dôkazom tohto tvrdenia môžu byť napríklad deti s tzv. ADHD, teda s poruchou koncentrácie,“ vysvetľuje odborník. Ale zostaňme pri tom, že sa jednoducho len neviete sústrediť a ovládať. Psychológ v takomto prípade odporúča stanoviť si akýsi rozvrh hodín a dodržiavať ho - v určitom čase sa budete venovať jednej činnosti a ničomu inému. Že nejde zamerať sa len na vytváranie tabuľky? To je výhovorka. Zavrite e-mail a vypnite mobil. Aspoň to skúste. Čo sa stalo, keď ste neboli hodinku k dispozícii? 

Roztržitosť býva závažnejšia

Oveľa závažnejšia ako nesústredenosť pri plnení úloh je roztržitosť, keď robíte všetko možné, len aby ste si v živote ponechali čo najviac otvorených možností. Kupujete si mobilný telefón so stovkami aplikácií – pre prípad, že ich budete potrebovať. V dobrej viere (a niekedy aj v snahe vyrovnať sa okoliu) vozíte deti na toľko krúžkov a športov, koľko sú len schopné zvládnuť – čo keby mali ohromný talent na jazyky, šport alebo hru na klavír. 

„Podobnému tlaku sme vystavení aj v dospievaní a v dospelosti; síce už nejde o tlaky zo strany rodičov, ale o neformálne tlaky našich referenčných skupín. Predsa sa hodí, aby sme chodili na golf, tenis alebo aspoň bowling a tam sa stýkali s potenciálnymi obchodnými partnermi…“ vysvetľuje odborník. Jednoducho sa snažíte stihnúť množstvo vecí, ktoré by mohli byť dôležité, ale zabúdate na tú jednu, ktorá je skutočne dôležitá. Robíte všetko a nemáte nič. Zaťažujete svoje peňaženky a nervy a ste z toho všetkého „veľmi smutní“. Čo s tým? 

Naučte sa vybrať si

„Hyperaktívny jedinec určite zvládne viac aktivít ako uvážlivejšie a menej flexibilné bytosti, ale aj on sa musí naučiť vyberať si,“ hovorí psychológ. Ako vo svojej knihe píše ekonomický psychológ Dan Ariely, jediným receptom, ako sa dostať von z tohto bludiska, je zamyslieť sa nad životom a naučiť sa niektoré jeho kapitoly nekompromisne zatvárať – vystúpiť z výborov, ktoré zaberajú čas a nič neprinášajú, prestať posielať e-maily a pohľadnice ľuďom, ktorí vám už dávno zmizli zo života a tak ďalej. 

Ešte horšia ako roztržitosť je však podľa D. Arielyho nerozhodnosť: strávite tri mesiace výberom najlepšieho digitálneho fotoaparátu, ale už vám nedochádza, koľko skvelých fotiek ste prepásli, kým ste ho kúpili. Takže až nabudúce budete nad niečím siahodlho dumať, pýtajte sa: o čo všetko prídem, keď sa nerozhodnem včas? 

Ako ovládnuť nesústredenosť?

Vráťme sa do školských lavíc. Naučme sa využívať pomyselný rozvrh hodín. V tom a tom čase sa budem venovať tej a tej činnosti. Veľmi užitočné je to napríklad pri domácich prácach typu upratovania, kde je úplne evidentné, že v rodine s deťmi nikdy nenastane stav, keď bude všetko perfektné. Striedajme činnosti a rešpektujme biorytmy. 

Aktivity viac náročné na psychiku striedajme s aktivitami pohybovými, nenúťme sa do zložitých úloh vtedy, keď u nás výrazne víťazí útlm nad čulosťou. Naučme sa viac koncentrovať a byť pozorní. Pomôcť môžu relaxačné aktivačné cvičenia, rovnako ako konzultácia s odborníkmi. Svoju pozitívnu rolu môžu zohrať aj vhodne zvolené bylinky, kúpele, masáže a podobne. Na každého totiž môže platiť niečo iné, takže skúšajte.

 

Foto: Shutterstock