Je to síce „len“ obyčajná voda, pre ľudský organizmus má však zásadný význam. Tvorí až dve tretiny nášho tela a jej nedostatok môže spôsobiť množstvo zdravotných problémov. Napriek tomu väčšina ľudí značne podceňuje pravidelný pitný režim. Patríte medzi nich? 

Prečo je voda dôležitá a aké nápoje sú vhodné?

Človek vydá každý deň veľké množstvo vody, preto je potrebné ju neustále doplňovať a zabezpečovať tak rovnováhu medzi príjmom a výdajom tekutín, aby náš organizmus správne fungoval. 

Základom by mali byť nekalorické nápoje, ako sú dojčenské, stolné či slabo mineralizované vody s vyváženým obsahom minerálov. „Vodu si radšej vyberajte nesýtenú, bez bubliniek, pretože oxid uhličitý potláča pocit smädu skôr, ako vypijeme pre náš organizmus dostatočné množstvo tekutín. Má dokonca mierny diuretický účinok, takže vedie k ešte väčšej dehydratácii,“ hovorí lekárka Zlata Trumpešová. Odborníčka odporúča obohatiť pitný režim aj ovocným, bylinkovým či zeleným čajom, ktoré pôsobia blahodarne na celý organizmus, vhodné sú aj riedené prírodné ovocné alebo zeleninové šťavy.

Sú minerálky vhodné na každodenné pitie?

Ak vypijete denne dva poháre a budete minerálky striedať, nijako si neuškodíte, ba naopak. „Všeobecne sa však neodporúča väčšie množstvo silne a stredne minerálnych vôd. Zaťažujú totiž organizmus náložou minerálnych látok a môžu zvýšiť riziko vysokého tlaku, obličkových, močových a žlčníkových kameňov a ďalších ochorení.

Preto je lepšie tieto minerálky využívať len ako liečivý podporný prostriedok v časovo obmedzených kúrach a v menších dávkach,“ tvrdí špecialistka. Ak nejde o náhradu minerálov pri športe či pri práci vo vysokých teplotách, je tiež zbytočné dopĺňať sodík v tekutinách, ktorého v potravinách prijímame často nadbytočné množstvo. 

Ktorým nápojom sa treba vyhýbať?

„Ide predovšetkým o nápoje s vysokým obsahom cukru, umelých sladidiel a kofeínu, ktoré telo odvodňujú, zväčšujú pocit smädu a pôsobia nepriaznivo aj na zubnú sklovinu,“ hovorí lekárka, ktorá neodporúča ani konzumáciu „light“ verzie a energetických drinkov. Niektoré umelé sladidlá sú totiž podozrivé z karcinogenity a z negatívneho pôsobenia na psychiku a správanie detí.

Nie je vhodné piť ani veľké množstvo chladených nápojov, ktoré môžu organizmu spôsobiť teplotný šok. Do obsahu prijatých tekutín nepočítame kávu, silný čierny čaj a alkoholické nápoje, ktoré telo, naopak, o tekutiny oberajú a mali by preto byť spojené s väčšou konzumáciou vody. Odborníčka na výživu varuje aj pred šumivými nápojmi, ktorým by sa mali vyhýbať najmä deti a tehotné ženy. Ich negatívom je väčšie množstvo kyseliny fosforečnej, ktorá sa v tele viaže na vápnik z kostí, zubov, nechtov a vlasov a môže spôsobovať osteoporózu.

Koľko tekutín denne by sme mali vypiť?

Hoci sa odporúča vypiť 2 až 3 litre nealkoholických nesladených tekutín denne, presné množstvo je veľmi individuálne a závisí od niekoľkých faktorov. Medzi najdôležitejšie patrí vek, telesná hmotnosť, prostredie, kde sa pohybujeme, fyzická aktivita, pohlavie a spôsob stravovania. „Ak je totiž základom zelenina, ovocie a polievky, môže byť príjem tekutín formou nápojov o niečo nižší,“ vysvetľuje lekárka.