Neschopnosť zaspať vie byť niekedy poriadne frustrujúca a to najmä v prípadoch, ak ráno je nutné skoro vstávať. Problémom so zaspaním je však už koniec. Odborníci totiž prišli s technikou, pomocou ktorej zaručene zaspíte za minútu. Vyskúšate?

Stres a nespavosť

Podľa štúdie Americkej psychologickej asociácie s názvom Stress in America viac ako 50 % ľudí priznalo, že kvôli stresu v priebehu posledného mesiaca nespali najmenej jednu noc. Prečo stres do takejto miery ovplyvňuje spánok? 

Jedným z dôvodov, prečo aj po náročnom a vyčerpávajúcom dni nemôžeme zaspať, môže byť stres. Stres je všeobecne uznávaný ako reakcia tela na potenciálne škodlivé situácie, či už skutočné alebo fiktívne. Aj keď účinky stresu sa u každého človeka s najväčšou pravdepodobnosťou líšia, medzi všeobecné reakcie patrí zrýchlené dýchanie, stuhnuté svaly, zvýšený krvný tlak a zvýšený srdcový rytmus. Stres totiž zabraňuje nášmu mozgu zaspať dovtedy, kým úplne nespracuje a nevyhodnotí všetky situácie počas dňa. Niekedy to môže trvať kratšiu, ale aj dlhšiu dobu.

Boj alebo spánok? 

Mnoho vystresovaných ľudí má problémy so zaspaním, pretože v noci pociťujú stresové príznaky  oveľa intenzívnejšie, čo sa prejavuje tým, že podvedome zadržiavajú dych alebo vykonávajú len krátke nádychy. V takýchto prípadoch sa túžba po spánku občas môže prirovnať k boju, ktorý nie je možné úspešne vyhrať. 

Dr. Andrew Weil, ktorý získal titul z M. D. z Harvardskej univerzity, je obrovským obhajcom výhod celostných dýchacích postupov v boji proti stresu, úzkosti a samozrejme aj nespavosti.  „Dýchanie veľmi ovplyvňuje fyziológiu a procesy myslenia vrátane nálad. Jednoduchým zameraním pozornosti na svoje dýchanie bez toho, aby ste niečo zmenili, sa môžete pohnúť smerom k relaxácii.“ píše Dr. Weil na svojej stránke. Účinky stresu zahŕňajú rýchle a plytké dychy, ktoré pramenia takmer výlučne z hornej časti hrudníka, čo spôsobí, že vystresovaní a úzkostliví ľudia skutočne trpia škodlivým návykom nedostatočného dýchania. 

Ako zaspať za minútu?

Príčin nespavosti je mnoho. Ľudia často krát skúšajú rôzne triky, len aby boli schopní zaspať. Počítanie ovečiek, voňavé sviečky či upokojujúca a relaxačná hudba. Netvrdíme, že tieto spôsoby nemôžu v boji s nespavosťou pomôcť, avšak doba potrebná k dosiahnutiu cieľa – spánku – je v týchto prípadoch veľmi individuálna. Odborníci však prišli s metódou, ktorá by každému bez rozdielu mohla pomôcť zaspať už za 1 minútu.