Trápi vás práca, vzťahy, nadváha, finančné problémy? To je len zlomok tém, s ktorými vám môže pomôcť koučing. S koučovaním sa u nás roztrhlo vrece. Ako to funguje a ako si máte správne vybrať kouča, aby vám skutočne pomohol, poradí Iveta Sigmundová.

Koučing (z anglického couching) doslova znamená sústavne sa pripravovať. Je to individuálna forma vedenia človeka k tomu, aby spoznal a maximálne využil svoj potenciál. Koučing nie je len firemný, ale je možné ho aplikovať aj na osobný život. V našej kultúre je pomerne nový, ale má zaujímavé výsledky. Mať svojho kouča je v poslednom čase moderné najmä v oblasti manažmentu.

Kto je kouč? 

Kto je to vlastne kouč? Jednoducho povedané je to partner – najčastejšie pre manažérov, ale, pochopiteľne, nielen pre nich. Správny kouč nikdy nedáva rady, nepoučuje, nemanipuluje, ale svojimi podnetmi a otázkami smeruje svojho klienta k cieľu, ktorý si spoločne určili na prvom stretnutí. Niekedy to môže byť vybudovanie si väčšieho sebavedomia, inokedy snaha posilniť svoje obchodné schopnosti, zlepšiť komunikáciu s podriadenými alebo svoj time manažment, zvýšiť si výkonnosť alebo vôbec zlepšiť si svoj život. Foriem, ktorými sa koučovaný človek dostane k svojmu cieľu, je niekoľko. Rovnako aj čas, za ktorý sa dostane tam, kam potrebuje, je rôznorodý. U niekoho je celý proces záležitosťou piatich šiestich sedení, u iného je to na niekoľko mesiacov.

Kouč je de facto akési druhé JA svojho klienta. S tým súvisí aj fakt, že ich vzťah je veľmi dôverný: kouč pozná slabé stránky koučovaného a zoznámi sa s osobným a rodinným zázemím svojho klienta. Preto je potrebné, aby dodržoval princíp mlčanlivosti. Kouč má so svojím klientom dohodnutý plán: čo chce zlepšiť, kam sa chce dostať a za ako dlho a vie aj to, aké má ciele. Už len skutočnosť, že si človek urobí v hlave jasno a uvedomí si svoje ciele, je veľký krok dopredu.

Pri spoločných sedeniach sa kouč s klientom rozpráva o tom, čo sa klientovi podarilo zlepšiť od posledného sedenia. Obaja si potom určia kroky a ciele na nasledujúce sedenie. Kouč nemusí byť vždy osobne prítomný a nie je nevyhnutné s klientom hovoriť z očí do očí. Často sa sedenia realizujú aj prostredníctvom telefonických hovorov alebo Skypu a podobne.