Zo všetkých strán obyčajne počúvame, že raňajky sú najdôležitejším jedlom dňa. Mnohí z nás to už dávno vnímajú ako klišé, v skutočnosti je to nepopierateľný fakt. Toto sú dôvody, prečo je skutočne dobré na raňajky nezabúdať.

Dodávajú energiu

„Raňajky doplňujú a vyrovnávajú v krvi hladinu glukózy, ktorá je pre telo hlavným zdrojom energie a je tiež dôležitá pre funkciu svalov, prirodzené fyziologické pochody a fyzickú aktivitu. Keď telu po 8 – 12 hodinách bez jediného sústa nič nedáme, hladina cukru v krvi ostane na minime, čo spôsobí únavu, letargiu a podráždenosť. Poriadne raňajky sú preto dôležité najmä v prípade náročného dňa, o fyzicky pracujúcich nehovoriac,“ vraví Pavlína Zdeňková Kroužková, nutričná špecialistka a prevádzkovateľka pražského Dietologického centra, zameraného na zdravú výživu, obezitológiu a dietológiu.

Zlepšujú náladu

Máte niekedy pocit, že ste vstali ľavou nohou? Príčinou môže byť ako absencia, tak nevhodné zloženie raňajok. Podľa štúdií anglickej bristolskej univerzity deti, ktoré ráno nejedia alebo si dožičia sladké pokrmy, bývajú hyperaktívne, zle sa správajú, bijú sa s kamarátmi a nezriedka dokonca kradnú. Naopak žiaci, ktorí pravidelne raňajkujú cereálie s mliekom, sú pokojní, pozorní a vždy majú dobrú náladu. To isté platí pre dospelých jedincov. Dobré raňajky pomáhajú lepšie zvládať stres a pristupovať k životu s optimizmom. 

Pomáhajú chudnúť

Neraňajkujete, pretože chcete schudnúť? Chyba! Aj keď sa môže zdať, že vynechaním raňajok ušetríte mnoho kalórií, nejde o efektívnu stratégiu. Podľa výskumov Harvardskej univerzity v Bostone ľudia, ktorí neraňajkujú, majú až 4-krát vyššie sklony k nadváhe! Preukázateľne tiež prijímajú až o 100 kalórií denne viac ako tí, ktorí raňajkujú. Ako je to možné?