Deti a my - Claim
Najdôležitejšie jedlo dňa: 5 dôvodov, prečo by ste nemali vynechávať raňajky

Zo všetkých strán obyčajne počúvame, že raňajky sú najdôležitejším jedlom dňa. Mnohí z nás to už dávno vnímajú ako klišé, v skutočnosti je to nepopierateľný fakt. Toto sú dôvody, prečo je skutočne dobré na raňajky nezabúdať.

Dodávajú energiu

„Raňajky doplňujú a vyrovnávajú v krvi hladinu glukózy, ktorá je pre telo hlavným zdrojom energie a je tiež dôležitá pre funkciu svalov, prirodzené fyziologické pochody a fyzickú aktivitu. Keď telu po 8 – 12 hodinách bez jediného sústa nič nedáme, hladina cukru v krvi ostane na minime, čo spôsobí únavu, letargiu a podráždenosť. Poriadne raňajky sú preto dôležité najmä v prípade náročného dňa, o fyzicky pracujúcich nehovoriac,“ vraví Pavlína Zdeňková Kroužková, nutričná špecialistka a prevádzkovateľka pražského Dietologického centra, zameraného na zdravú výživu, obezitológiu a dietológiu.

Zlepšujú náladu

Máte niekedy pocit, že ste vstali ľavou nohou? Príčinou môže byť ako absencia, tak nevhodné zloženie raňajok. Podľa štúdií anglickej bristolskej univerzity deti, ktoré ráno nejedia alebo si dožičia sladké pokrmy, bývajú hyperaktívne, zle sa správajú, bijú sa s kamarátmi a nezriedka dokonca kradnú. Naopak žiaci, ktorí pravidelne raňajkujú cereálie s mliekom, sú pokojní, pozorní a vždy majú dobrú náladu. To isté platí pre dospelých jedincov. Dobré raňajky pomáhajú lepšie zvládať stres a pristupovať k životu s optimizmom. 

Pomáhajú chudnúť

Neraňajkujete, pretože chcete schudnúť? Chyba! Aj keď sa môže zdať, že vynechaním raňajok ušetríte mnoho kalórií, nejde o efektívnu stratégiu. Podľa výskumov Harvardskej univerzity v Bostone ľudia, ktorí neraňajkujú, majú až 4-krát vyššie sklony k nadváhe! Preukázateľne tiež prijímajú až o 100 kalórií denne viac ako tí, ktorí raňajkujú. Ako je to možné? 

Odborníčka na výživu vysvetľuje: „Tí, ktorí ranné menu vynechajú, častejšie jedia počas dňa, a to najmä nezdravé chuťovky, ktoré im rýchlo dodajú energiu, ale rovnako rýchlo nútia siahnuť po ďalšom pokrme. A tiež si podvedome, aby dohnali to, čo ráno vynechali, na obed aj na večeru dávajú väčšie porcie jedla.“ Keď k tomu prirátate fakt, že naše telo na absenciu potravy reaguje tým, že spomalí celkový metabolizmus a spaľuje menej tuku, aby si zachovalo energiu „na horšie časy“, nečudo, že vynechať raňajky sa nevyplatí ani v prípade, že sa chceme zbaviť prebytočných kíl. Rada odborníkov preto znie: Keď chcete schudnúť, raňajkujte! Ranný pokrm zaplní žalúdok a, navyše, zvyšuje metabolizmus, takže počas dňa spálite viac kalórií. 

Ak raňajkujete, ste zdravší

Zatiaľ čo ľudia, ktorí neraňajkujú, vo všeobecnosti viac fajčia, pijú alkohol a menej sa hýbu, tí, ktorí si pravidelne ráno dožičia kvalitnú stravu, nielenže svojmu telu dodávajú viac ako 30 % všetkých potrebných látok a vitamínov denne (najmä železo, vápnik, vitamín B a C), ale navyše majú tiež preukázateľne menšiu chuť na nezdravé pokrmy.

Podľa početných štúdií znamená vhodne zvolené prvé jedlo dňa lepšiu fyzickú kondíciu, odolnosť organizmu voči škodlivým vplyvom prostredia, menšie problémy s hmotnosťou, nižšie riziko infarktu, vzniku cukrovky, artritídy a niektorých typov rakoviny. Naopak, vynechanie raňajok môže spôsobiť častejší výskyt chronických ochorení, vysokú hladinu cholesterolu, dokonca aj psychické problémy, vrátane depresie. Okrem toho je tu aj riziko spomalení reakcií, a s tým spojený nárast dopravných nehôd i pracovných úrazov.

Zvyšujú výkonnosť

Vyvážený jedálny lístok zlepšuje potenciál našich schopností vo všetkých oblastiach. Keď raňajkujete, máte lepšiu pamäť, vyššiu produktivitu práce, lepšie sa koncentrujete a spracovávate nové informácie. Robíte menej chyb, hravo zvládate riešiť rôzne problémy, ste dokonca zručnejší, kreatívnejší a lepšie dokážete koordinovať vlastné telo napríklad pri tanci. Podľa výskumov žiaci, ktorí pravidelne raňajkujú, mávajú lepšie výsledky v škole. Ich schopnosť riešiť matematické úlohy alebo písať slohové práce je preukázateľne vyššia, dosahujú dokonca lepšie výsledky aj v rôznych športových disciplínach.