Celý deň sedíte v práci za počítačom a vaše deti v škole pozerajú na interaktívnu tabuľu. Doma vás čaká televízia s hernou konzolou, počítač, alebo tablet. Nadmerné pozeranie do obrazovky však extrémne škodí vášmu zraku. Ako teda ochrániť svoj zrak?

Prečo pozeranie na obrazovku škodí

„Pri sledovaní obrazovky sa znižuje počet žmurknutí oka štyri- až šesťkrát za jednu minútu. Zároveň sa vplyvom vertikálneho pohľadu na monitor zväčšuje plocha odkrytého povrchu oka, čo má za následok zvýšené odparovanie slzného filmu, a tak sa dostaví pocit suchosti v očiach. V dôsledku kónického stočenia očí smerom k monitoru dochádza k svalovej únave očných svalov, čo sa prejaví bolesťou očí, tlakom, napätím v očiach, pocitom rozmazaného videnia, spomaleným zaostrovaním, bolesťami hlavy,“ prezradila očná lekárka a chirurgička MUDr. Adriana Smorádková.

Pravidelné prestávky

Pri počítačoch a televízoroch dnes trávime množstvo času. Renomovaná očná lekárka preto radí robiť si pravidelné prestávky. „Odporúčam každú hodinu sa vzdialiť od monitora aspoň na desať minút. Pozerajte cez okno do diaľky a robte si svalové cvičenie očí. Očami sledujte obdĺžnik veľkosti 1 m x 0,5 m, pozerajte do všetkých krajných polôh pomyselného obdĺžnika, potom si zavrite oči a jemne si ich masírujte, použite umelé slzy. Počas ôsmich hodín aspoň tri až štyri razy,“ radí odborníčka. Dôležitá je tiež správna veľkosť obrazovky, jej výška voči očiam. Zabúdať by sme nemali ani na veľkosť písma, sklon klávesnice a ďalšie parametre, o ktorých vás oboznámi očný lekár. Na začiatok stačí, ak je monitor vzdialený od tváre 60 – 80 centimetrov.