Stane sa, že niečo pokazíme. A hneď sa začneme rozčuľovať a nadávať sami sebe. Ale aký zmysel má vlastne také rozčuľovanie? Podľa odborníkov si vynadať môžeme, ale len primerane a najmä konštruktívne. Odpoveď na to má aj jedna stará múdrosť: „Ak má problém riešenie, netreba si robiť starosti. Ak problém riešenie nemá, potom ani starosti nepomôžu.“ Poďme sa však pozrieť na tento problém o čosi bližšie.

Sebaponižovanie – zdroj zlej energie

Majster reiki Ilja Žáček, ktorý pracuje so životnou energiou a používa ju na samoliečbu alebo liečbu iných ľudí, vysvetľuje: „Človek sa nadávaním privádza do stavu, že sám seba ponižuje. Robí všetko pod vplyvom skúseností a zvykov. Znižuje sám seba, prípadne toho druhého, a tým aj porušuje dôstojnosť,“ opisuje. Jedným zo spôsobov, ako sa tomu vyhnúť, je podľa odborníka priznať si chybu. „Áno, urobil som chybu, ale tú robia všetci. Keď je zlá jedna súčiastka v aute, tak to ešte neznamená, že je zlá celá továreň, kde sa autá vyrábajú. Ak sami seba hodnotíme a neustále sa utvrdzujeme v tom, že sme zlí, potom je jasné, že si nič iné myslieť nebudeme. Princíp je v poznaní, v uvedomení si všetkého a najmä seba. Ani malému dieťaťu nemôžeme, keď niečo rozbije, hovoriť, že je hlúpe a nešikovné, pretože to tak nie je. Povieme mu: Urobil si to, rozbil si toto, takto sa to nerobí. Nebudeme hodnotiť celú osobnosť dieťaťa, ale len konkrétnu situáciu,“ vysvetľuje kouč.

Môže nám nadávanie pomôcť?

Pocity nešťastia dokážu človeka až paralyzovať, bolieť, pichať pri srdci, tlačiť v žalúdku a oberať ho o schopnosť rozumne myslieť. Ľahko sa radí: „Ihneď sa upokoj.“ Lenže tento zdanlivo jednoduchý povel sa dá splniť len ťažko. Keď sa o sebe nepekne vyjadríme, uvoľňuje sa podľa psychológov napätie. Vynadáme si – či už vulgárne alebo slušne, pretože sa chceme okamžite cítiť lepšie. Avšak, pozor! „Múdre je naučiť sa konštruktívne kritizovať a uplatňovať tento komunikačný model nielen smerom k druhým, ale aj sami voči sebe vo svojich vnútorných monológoch. Múdre je učiť sa pracovať so svojimi negatívnymi emóciami a to tak, že tým neubližujeme ani sebe, ani druhým,“ uvádza Martina Neprašová zo psychoterapeutickej poradne. Trestať sa niekedy tým, že si vynadáme, nemusí byť podľa odborníkov od veci. Všetko by sme však mali robiť s mierou. Bleskové riešenie totiž nemusí byť vždy to najlepšie.