Pandémiu koronavírusu zažívame už takmer rok. Spôsobila rapídnu zmenu nášho životného štýlu, naučili sme sa pracovať a zároveň učiť deti z domu, obmedziť sociálne kontakty aj s blízkymi, z obydlí vychádzať len v nevyhnutných prípadoch a dostatočne sa chrániť hygienou a nosením rúšok. Napriek tomu, že sa po fyzickej stránke snažíme dodržiavať všetky zásady pred infekciou koronavírusom, čoraz viac sa to odzrkadľuje práve na našej psychike. Tá je práve v tejto ťažkej situácii poriadne skúšaná. Dá sa to zvládnuť? A dokedy?

V dnešnej dobe to nikto z nás nemá ľahké. Ani dospelí, ani seniori, ba ani deti. Každého z nás pandémia poznačila inak. A aj keď sa to teraz môže zdať ako nekonečne dlhé obdobie predĺžujúcich  sa prísnych opatrení, zákazu vychádzania či práce v kolektíve, nie je vhodné všetko vzdať a prepadnúť depresii. Práve naopak. Jediné, čo pre seba a svoje blízke okolie teraz môžete spraviť, je snažiť sa zo všetkých síl zachovať si pozitívnu myseľ. Je to vôbec možné? Prečítajte si rady psychológa, ktorý vám poradí, ako si aj v takom psychicky náročnom období zachovať zdravú psychiku.

Nepotláčajte svoje pocity

Ani necelý rok od vypuknutia pandémie nemáme o koronavíruse dostatočné množstvo informácií. Stále sa objaví niečo, čím nás prekvapí, avšak zväčša v negatívnom smere. Či ide o nové a početné mutácie, ktoré môžu byť infekčnejšie a smrteľnejšie, pre a proti očkovania a podobne. Každý deň čítame a počúvame nové a nové informácie, rady vedcov či vlády. Potom niet divu, keď ani sami nevieme čo si o tom vlastne máme myslieť. Keďže sa menia poznatky, mení sa aj náš názor. Jeden deň súhlasíme s očkovaním, ďalší sme proti. Stáva sa to aj vám? Nepovažujte sa slabocha, nehanbite sa, ani sa neobviňujte za svoje myšlienky. A aj keď cítite frustráciu, strach, hnev alebo aj všetko dohromady, osvojte si radu psychológa: „Prijmite tieto pocity ako normálnu sprievodnú reakciu nenormálnej situácie, v ktorej sa nachádzame,“ hovorí psychológ Dalibor Špok.

Aj keď ste jedeň deň neskutočne skeptickí, máte strach o seba a svojich blízkych, na ďalší deň ste už v pohode, pretože dúfate, že dnes sa to všetko konečne zlepší. Niet sa potom čudovať, že sa cítite ako na emocionálnej hojdačke. To však nepovažujte za svoju chybu, je to prirodzená reakcia vašej psychiky. Čo je však dôležité, je svoje emócie nepotláčať, nech už sú akékoľvek. Naopak, naučte sa ich prijať. Áno, aj tie nepríjemné. „Prijatie znamená našu ochotu pripustiť, že realita je taká, aká je. Je to ochota neklamať si,“ zdôrazňuje psychológ. A dodáva: „Pokiaľ niečo prijímate, nebojíte sa toho. A naopak, pokiaľ sa toho bojíte, neprijímate to.“

Nesledujte dianie príliš často

Dnes je to už takmer u každého na dennej báze. Aj niekoľkokrát za deň sa zháňame za novými a novými informáciami, či už na internete, v televízii, rádiu, v novinách. Všetky média sú dnes zaplnené správami o koronavíruse, no nanešťastie nie pozitívnymi. To, že ľudia v nemocniciach príbudajú, desiatky z nich zomierajú, ako stúpa pozitivita...atď. Naozaj potrebujete toto všetko vedieť?