Bez tohto “životabudiča” si máloktorý pracovne vyťažený človek dokáže predstaviť svoj deň. Napriek tomu, že okolo konzumácie kávy existujú rôzne mýty, v skutočnosti jej účinky majú oveľa viac pozitív ako negatív. Poďme sa spolu pozrieť na dôvody, prečo prečo je pitie kávy prospešné a uvidíte, že niektoré z nich vás skutočne prekvapia.

Počiatky kávy siahajú do roku 1820, kedy bolo potvrdené, že kofeín, ktorý káva obsahuje, má povzbudivý efekt na činnosť mozgu, srdca, obličiek či svalov. Práve preto je kofeín a jeho vplyv na ľudský organizmus podrobovaný výskumom už dlhé roky. Aké sú výsledky?

Stimulujúce účinky na mozgovú činnosť

Kedy je vaša túžba po káve najčastejšia? Asi najbežnejší moment, keď siahnete po šálke kávy je pre väčšinu populácie práve únava. Prečo? Keďže káva obsahuje vysoký podiel kofeínu dokáže príznaky únavy výrazne eliminovať. Kofeín v káve sa dostáva do mozgu, kde podporuje neurotransmitery, teda prenášače nervových vzruchov a spôsobuje vyplavovanie hormónov - dopamínu a adrenalínu. Mnohé štúdie tiež dokazujú, že káva podporuje rôzne aspekty mozgu ako pamäť, náladu, bdelosť a energetickú hladinu. Dokonca sa zistilo, že obsahuje viac ako 200 látok, ktoré majú pozitívny vplyv na ľudské zdravie.

Zdroj antioxidantov

Antioxidanty sú látky, ktoré zachytávajú voľné radikály z prostredia, čím bránia rozvoju rôznych ochorení. V súčasnosti čelíme veľkému množstvu voľných radikálov, v dôsledku čoho telo nestíha vyprodukovať dostatočné množstvo antioxidantov. Tie potom musíme prijať v potrave. Paradoxom je, že bežný človek prijme viac antioxidantov z kávy než z konzumácie ovocia a zeleniny. Káva obsahuje hlavne vitamíny skupiny B, takisto draslík, horčík, fosfor alebo kyselinu listovú. Obsah antioxidantov nie je rovnaký v každej šálke kávy, záleží na spôsobe jej prípravy. Filtrovaná káva obsahuje menej antioxidantov než espresso či zalievaná káva.

Znižuje riziko vzniku cukrovky druhého typu

Diabetes 2. typu predstavuje vážny problém, ktorý v súčasnej dobe postihuje asi 300 miliónov ľudí po celom svete. Primárnou príčinou vzniku ochorenia je neschopnosť vylučovať inzulín, a tak pacienti trpia zvýšenou hladinou cukru v krvi. Podľa výskumov, u ľudí, ktorí pijú pravidelne kávu je 23 – 50 % menšie riziko vzniku diabetes 2. typu. Sumár výsledkov z 18 štúdii poukázal nato, že celkom 457 922 jednotlivcov, ktorí si dali každý deň šálku kávy mali o 7 % menšiu šancu rozvoja cukrovky.

Pomáha pri spaľovaní tukov

Kofeín je jednou z mála prírodných látok, ktoré skutočne a preukázateľne podporujú spaľovanie tukov. Niektoré štúdie dokazujú, že kofeín dokáže zvýšiť rýchlosť metabolizmu o 3 až 11 %. Okrem toho, zvyšuje tiež spaľovanie tukov, o 10 % o obéznych ľudí a až o 29 % u ľudí s primeranou hmotnosťou. Z tohto dôvodu sa preto odporúča dať si šálku kávy asi pol hodinu predtým, ako pôjdete cvičiť či vykonávať športové aktivity a spaľovanie tukov bude intenzívnejšie.