Pohyb je dôležitý pre našu fyzickú aj psychickú pohodu, pozor však na zranenia z preťaženia organizmu.

Beh a celkovo pohyb má nepochybne veľa pozitív. Samozrejme, buduje svaly, formuje postavu, no okrem fyzickej pohody sa stará najmä o tú psychickú. Stojí za tvorbou endorfínov, teda hormónov šťastia, a popri spomenutom prečisťovaní mysle ponúka aj čas na premýšľanie. Súčasná koronakríza možno aj vás inšpirovala k tomu, že namiesto vylihovania na pláži pri mori ste si obuli tenisky a rozhodli sa prežiť dovolenku športom, prípadne turistikou po Slovensku. A možno ste behu či športu aj prepadli. Ako však upozorňujú odborníci, všetkého treba s mierou a hlavne s ohľadom na svoje schopnosti. Často totiž šport berieme s takým zanietením, že si záťaž dávkujeme sami a snažíme sa prekonať priam svetové rekordy. Výsledok? „Odídu“ nám kĺby, „rupne“ v chrbte a končíme na lôžku.

Bežecké koleno

Hoci pojem bežecké koleno sa často používa práve na zničený kolenný kĺb, ako podotýka odborník, málokedy je beh či šport príčinou problémov. „Tou bývajú nesprávne pohybové stereotypy v spojení s poruchou statiky panvy a s ďalšími nerovnomernými preťaženiami pohybového aparátu. Ide najmä o preťaženie len jedného druhu svalov a oslabenie ostatných,“ konštatuje riaditeľ bratislavského Centra liečby bolesti Pain Clinic a známy algeziológ MUDr. Ireneusz Przewlocki, PhD. Kým pri silnom preťažení si to môže v prípade kolenného kĺbu odskákať vyskočené jabĺčko, pri stálom preťažení, napríklad vzniku spomínaného „bežeckého kolena“, si to odnáša zničená chrupavka.

Pozor na preťaženie

Behávať je teda zdravé, no len ak správne a pos- tupne zaťažujete organizmus. Teda nezačnete behať intenzívne hneď bez prípravy, najmä ak máte ešte aj nadváhu, či ste v pokročilejšom veku. Ako upozorňuje odborník, výsledkom takéhoto neprimeraného preťaženie organizmu môže byť vykĺbenie kolena či roztrhnutie niektorého z väzov alebo poškodenia menisku. Ak sa k tomu pridá aj vyšší vek, hrozia aj degeneratívne zmeny kolenných aj bedrových kĺbov. „Môže ísť o úrazy z akútneho preťaženia, ako na- trhnutie väzu, roztrhnutie skríženého predného alebo zadného väzu, roztrhnutie bočných väzov a môže sa k tomu pridať aj burzitída, teda zápalová reakcia miesta, kde sa tvorí mazivo,“ vypočítava doktor Przewlocki. Pokiaľ sa už k veku pripojila aj osteoporóza, riskuje bežec vo vyššom veku v prípade pádu aj zlomeninu krčka stehennej kosti, prípadne zlomeninu stehennej kosti ako takej, či zlomeninu predkolenia a podobne. „Akákoľvek zlomenina je pritom nebezpečná vzhľadom na možné následné komplikácie,“ upozorňuje algeziológ.