Ľudia, ktorým chýba hodina spánku denne, sú na tom so schopnosťou sústredenia podobne, akoby mali v krvi 0,1 promile alkoholu. V práci vám to škodí, za volantom je to priam nebezpečné. Ako ste na tom so spánkom vy?

Nedostatok spánku

„Keď sa pýtam poslucháčov na svojich prednáškach, koľko z nich naspalo počas niekoľkých predchádzajúcich nocí menej ako 7 hodín, prihlásila sa úplná väčšina. Či už ide o manažérov, učiteľov, policajtov alebo úradníkov,“ hovorí spánkový expert Tony Schwartz.

Práve 7 – 8 hodín spánku je pritom doba, ktorú úplná väčšina z nás potrebuje na to, aby boli na druhý deň kvalitne odpočinutí. „Ak trpíte nedostatkom spánku, nemáte potuchy o tom, aké to je, byť naozaj hore,“ dodáva Tony Schwartz.

Dospím to

Väčšina z nás sa utešuje predstavou, že spánkový dlh dospíme cez víkend. To je však veľký omyl, ako nedávno zistili výskumníci z Lekárskej fakulty Penn State University. V rámci experimentu zatvorili 30 dobrovoľníkov do spánkového laboratória, kde im navodili režim, aký mnohí z nás poznajú zo svojho života. 6 dní za sebou spali len 6 hodín denne a v nasledujúcich troch dňoch spali 10 hodín denne. Pritom sledovali zmeny v ich organizme.

Zistili, že v období skráteného spánku sa zhoršila ich schopnosť sústredenia, stúpla hladina stresového hormónu kortizolu aj sklon ku vzniku zápalov v tele. Pri trojdennom predĺženom spánku sa väčšina hodnôt vrátila do normálu, avšak znížená schopnosť sústredenia sa nezlepšila. Niektoré škody spôsobené nevyspatím teda nedokáže napraviť ani predĺžený víkend.