Nežijeme v šialenom svete. Šialeným a divokým si ho robíme my sami. A aby toho nebolo dosť, vytvárame kopec stresu, ktorý – keď sa obzrieme späť – bol vlastne úplne zbytočný. Ako to zmeniť a predísť kolapsu skôr, ako bude neskoro?

Nebojte sa

Za väčšinou dennodenných malých stresov stojí podľa psychoterapeuta Michala Mlynára domnelé „musím“ alebo „mal by som“. A za nimi potom strach, konkrétne strach z následkov, že neobstojíme v nárokoch pred druhými alebo sami pred sebou. „Boj so stresom je vlastne boj so strachom,“ vraví odborník.

Ako sa ho zbaviť? Základným predpokladom je uvedomiť si, že sme v strese a čo nás stresuje. „Dôležité je získať od situácie odstup, ktorý nám dovolí povedať si: Stop! Čo sa práve teraz deje a ako mi je?“ radí odborník. Strach odstup blokuje a odvádza nás z reality do ríše katastrofických scenárov. Zaoberáme sa tým, čo by sa mohlo stať, namiesto toho, aby sme sa snažili pochopiť, čo sa deje tu a teraz. „Jedine ak sme dokonale prítomní, máme šancu zvoliť zmenu,“ dodáva psychoterapeut.

Tu a teraz

Žiť v prítomnosti. Odborník ponúka cvičenie, ktoré rozvinie vašu všímavosť. Potrebujete kuchynskú minútku alebo špeciálnu aplikáciu na telefóne (napr. Mindfullness Bell) „Na minútke si nastavte náhodný čas. Len čo vám zazvoní, zastavte sa, zatvorte oči a uvedomte si svoje zmysly,“ opisuje.

Zažnite hmatom. Uvedomte si kontakt tela s oblečením a stoličkou. Potom vnímajte vône, pachy, zvuky. „Ak ste si uvedomili všetky zmysly, ste schopní vypozorovať odpovede na otázky: Ako mi je? Čo by to teraz chcelo? Potom znovu nastavte minútku a rozhodnite sa, čo ďalej,“ vraví odborník. Techniku opakujte päť až osemkrát denne.

Poznajte sa