„No, nijako, lietam ako lúčny koník a práčka zapípa vždy vtedy, keď sa konečne začínam sústreďovať na svoju prácu.“ Takto znela Jarka, keď som sa jej opýtala na to, ako ten svoj vytúžený homeoffice zvláda. „Celia sa celý deň hrá na telefóne, nechce sa jej robiť absolútne nič. Zrejme nám chýba disciplína. Obom,“ ukončuje vetu Jarka, 39-ročná podnikateľka, ktorá sa následkom pandemickej situácie stala tiež obeťou home officu. Myslela si, že obeťou. Spočiatku... Prvé dni prežívala ťažko. Dieťa, manžel, príprava jedál, upratovanie či pranie musela vtesnať medzi kopu e-mailov a nevybavených pracovných povinností. A tie veru neúprosne rástli každou sekundou.  

Home office môže byť prekliatím i požehnaním. Verím, že mnoho z vás s ním už svoju skúsenosť má. Ohľadom benefitov i mínusov práce z domu som zhodou okolností zbierala informácie už dlhšiu dobu. Snažila som sa totiž nastaviť si ten svoj home office režim. Môj pracovný deň vlastne občas vyzeral ako chaotické prázdniny mamy, dcéry, upratovačky aj úradníčky v jednom. Od zábavy cez pozeranie filmov, upratovanie auta až k presádzaniu kvetov. Jedným slovom, nulová sústredenosť a žiadne výsledky. 

Musela som toho spraviť toľko, až som nakoniec dokopy neurobila vôbec nič. Odrazu, ako keby som si to všetko nekonečné odkladanie povinností mohla dovoliť. Po niekoľko týždňovom nefungovaní mojej práce z domu a následnom rozhovore so spomínanou Jarkou som sa ako správna žena rozhodla zmeniť to. Začala som teda všetky tie rady psychológov tipy rozličných kníh sama praktizovať. Len čo som zistila, že tieto body reálne fungujú, rozhodla som sa spísať ich do článku, ktorý by dnes mohol pomôcť i vám. Dámy a páni, motivujte sa. Funguje to. 

Práca z domu  

Home office je predovšetkým o dôvere medzi firmou, tímom i sebou samým. Ak chýba dôvera, chod firmy je citeľne zranený a na všetkých zainteresovaných dolieha stres. Každý z nás potrebuje na vysoké pracovné nasadenie iné a rozličné podmienky. Dávno už neplatí, že je dôležitý počet odpracovaných hodín. Predovšetkým je to aktívnosť a efektivita pracovného nasadenia.

Kým niektorým z nás  „šéfovo dýchanie na krk” dodáva to správne tempo, iných môže, naopak, demotivovať či frustrovať. Presne tak, ako nás môžu alebo nemusia motivovať urečnení kolegovia. Každý je špecifický a preto nastavenie správneho pracovného prostredia nie je vôbec ľahkou témou. Dôležitá je rovnováha a všetkého veľa škodí. Nech je to už tak alebo onak, verím, že ak si zvolíte správne nastavenie hneď zo začiatku, veľmi rýchlo zistíte, že práca z domu má svoje čaro.  

Plán nad zlato 

Kľúčovým faktorom k úspešnej práci z domu je efektívny time management. Musíte si jasne určiť, kedy, odkiaľ a akým spôsobom budete pracovať. Ak sa nechcete „zblázniť“, musíte si zostaviť realistický plán dňa, prípadne týždňa či mesiaca. Plánovanie je totiž stratégia, ktorá vám zaistí úspešnosť. Plán si tvorte vždy dôsledne vopred. Spíšte si ho! Či už do počítača alebo aj na papier.

Pri tvorení plánu rešpektujte váš denný biorytmus. Ak máte rodinu, psíka, hodinu jogy alebo čokoľvek iné, čo vyžaduje čas, zapíšte to do svojho plánu. Zohľadnite objem práce a reálny čas na splnenie cieľov. Pracovný deň si plánujte ako pracovný, nie ako deň voľna. Stanovte si presný pracovný čas a vytvorte si konzistentný pracovný rozvrh. Pravidelnosť vám pomôže deliť profesijný a osobný režim a vy dosiahnete zdravú rovnováhu medzi prácou a životom. Samozrejme, keď máte plán vytvorený, je dôležité byť disciplinovaný a dodržiavať ho. 

Svetlo, pokoj, čistota

Tieto tri aspekty vám pomôžu vytvoriť si priamo v pohodlí domova miesto, odkiaľ je práca naozaj možná. Nezatvárajte sa do tmy ani do nevetranej miestnosti. Mať svoj funkčný pracovný kútik je dôležité, nezávisle od toho, aký typ práce vykonávate. Ak šijete, majte svoj priestor na látku, šijací stroj a iný potrebný sortiment. Ak ste zahrabaní v papieroch, majte šuflík, kam ich viete odkladať a dostatok priestoru na ich organizáciu.

V chaotickej kope papierov sa vám bude orientovať iba veľmi ťažko. Nezabudnite na veci ako odpadkový kôš, perá a podobné pomôcky, aby ste nemuseli počas práce zbytočne odbiehať. Mohlo by sa totiž stať, že sa zabudnete pri inej činnosti. Zútulnite si svoju „kanceláriu“ tak, aby ste v nej radi trávili čas. Kvet, kalendár alebo motivačný citát v rámiku, pokojná hudba, dostatok svetla, pohodlná ergonomická stolička, pohár vody, oriešky a pokoj. Čo viac si treba želať!  

Rodina až po práci

Aj keď to znie ako čosi nereálne, je potrebné, aby vaša rodina rešpektovala fakt, že aj napriek vašej prítomnosti ste oficiálne v práci a pracujete. Vysvetlite deťom, že bez práce nie sú koláče a to vreckové, ktoré dostávajú, nepadá z neba. Buďte rázni a striktní. Uvidíte, ako rýchlo si členovia vašej domácnosti na váš režim zvyknú a budú vás v tichosti  a s úsmevom obchádzať.  

Sprcha, ranné cvičenie, čisté oblečenie 

Pyžamo je na spanie. A to platí i tentoraz. Po prebudení je vhodné nastaviť sa na pracovný deň, ku ktorému patrí hygiena, krátke cvičenie i čisté svieže oblečenie. Nie, dámy nemusia sedieť doma v blúzke a lodičkách, alebo páni v saku. Avšak to, ako sa oblečiete, sa na vašom pracovnom výkone celkom určite odzrkadlí. Nehovoriac o tom, aké príjemné bude zhodiť si „po práci“ spodnú bielizeň a hodiť na seba svoje vyťahané tričko.

A čo ranné cvičenie? Tiež som sa celá zatriasla pri predstave, že mám ráno spraviť čo i len krok navyše. Nieto ešte cvičiť. Po pár dňoch sa mi za pravidelnú rannú päťminútovku môj chrbát poďakoval. No a napokon, po sprche, doprajte si strek parfumu a hor sa do práce.