Alkohol, sviatočná hostina, nedostatok pohybu, to všetko sa odráža na našom zdraví a kondícii. Ako obmedziť následky a začať nový rok opäť vo forme?

Po všetkých tých oslavách a veselení sa počas vianočných a novoročných sviatkov sa väčšina ľudí necíti úplne vo svojej koži. Mnohí pociťujú, že je im oblečenie odrazu menšie. Počas zimných sviatkov totiž naša telesná hmotnosť stúpa preukázateľne najviac.  A niet sa čomu čudovať! Podľa odhadov priemerný Európan skonzumuje počas vianočnej večere viac ako 3 500 kalórií a asi 200 gramov tuku. A to nepočítame raňajky a obed, o popíjaní kalorického alkoholu ani nehovoriac. A podobné hodovanie obvykle trvá celý týždeň až do Nového roka… Ako sa po tom všetkom dostať do kondície a začať nový rok s čistým štítom?

Príliš veľa alkoholu

Stavy opitosti a bolesti hlavy spôsobuje dehydratácia organizmu a toxíny, ktorých sa telo snaží zbaviť. Alkohol navyše zvyšuje sekréciu kyselín v žalúdku, a tým ho dráždi. Ráno preto zabudnite na ťažké raňajky v podobe párkov alebo vajíčok, ktoré žalúdku ešte viac uškodia, a zahryznite sa radšej do krajca chleba s medom, ktorý vám prinesie okamžitú úľavu. Med je totiž skvelý zdroj fruktózy, cukru, ktorý telu pomáha rýchlejšie sa zbaviť toxínov z alkoholu. Namiesto kávy, ktorá telo takisto zbavuje tekutín, hydratujte organizmus veľkým pohárom vody a dajte si ibuprofen na redukciu bolesti.

Rada do budúcnosti: Ak si nedokážete predstaviť oslavy bez alkoholu, aspoň ho nemiešajte a zostaňte celý večer len pri jednom druhu. Menej škody a aj menej kalórií vám zabezpečí víno s vodou alebo vodka so sódou. Telo tieto nápoje ľahšie spracuje a pravdepodobnosť bolesti hlavy je obvykle minimálna. V prípade tvrdého alkoholu platí, že čím je tmavší, tým horší stav so sebou na druhý deň prináša. Tmavé destiláty totiž obsahujú viac kongenérov, chemikálií, ktoré vznikli počas fermentácie a dávajú alkoholickým nápojom ich farbu a chuť. Keď sa dostanú do krvného obehu, imunitný systém ich eliminuje tým, že uvoľní cytokíny spôsobujúce príznaky stavu „po opici“. Ak si chcete zachovať jasnú hlavu, vyhnite sa aj nápojom vyrobeným z ovocia. Tie zvyšujú chute na sladké a nútia vás pojedať rôzne chuťovky, ktoré môžu v kombinácii s alkoholom spôsobiť nechcené reakcie.

Jedla viac, ako je vhodné

Odolať na návšteve prestretému stolu, lákavo voňajúcim pokrmom a hostiteľke naozaj nie je ľahké. Preto väčšinu z nás trápi po sviatkoch nielen zlé svedomie, ale aj zvýšená hmotnosť. Výnimkou medzi sviatkami nie sú ani ťažkosti so žlčníkom či pálenie záhy. Ak sa vás týkajú tieto problémy, majte vždy po ruke ako prvú pomoc lieky určené na tieto ťažkosti. Vhodné sú aj niektoré bylinkové čaje, ktoré upokoja žalúdok, dodajú tekutiny a prečistia organizmus. Ak cez sviatky priberiete, nezačínajte po Novom roku diétu v podobe hladovky. Náhle obmedzenie príjmu potravy môže totiž o pár dní spôsobiť opätovné prejedanie. Ako na to ísť „múdro“?

Dôležité sú zdravé raňajky bohaté na vlákninu, veľa vody a pohyb. Vďaka tomu sa dostanete rýchlejšie naspäť do kondície a za pár dní stratíte aj vianočné kilá navyše. Do svojho jedálneho lístka zaraďte potraviny s vysokým obsahom vody, ako sú uhorky, zeler alebo melón, a draslíka (banány, tekvica, marhule), ktoré odvedú prebytočnú vodu z buniek a zredukujú pocity nadúvania. Vyhýbajte sa slaným potravinám, ako sú olivy, mrazené výrobky, sušené mäso, zemiakové lupienky a sýtené nápoje, s ktorými dosiahnete pravý opak.

Rada do budúcnosti: Ak vás niekto pozve domov na obed alebo večeru, prineste so sebou vždy niečo zdravé, ako je šalát alebo ovocie, aby ste aspoň čiastočne kompenzovali možný vyšší príjem kalórií. Ako prílohu k hlavnému jedlu si dávajte len zeleninu, odolajte bielemu pečivu aj ponukám hostiteľky, aby ste si pridali. Namiesto zákuska si dajte ovocie. Keď pozvete hostí na hostinu k vám domov, zabaľte zvyšok dezertu návšteve so sebou. Len tak odoláte ďalšiemu pokušeniu.