Každý rok navštevuje fitnescentrá viac a viac športových nadšencov. Tak prečo sa zároveň zvyšuje počet ľudí s nadváhou?

Trávite v telocvični potením celé hodiny a výsledky sa nie a nie dostaviť? Tvrdenie, že cvičenie je pre úbytok váhy najdôležitejšie, je relatívne nové a vzniklo najmä snahou odborníkov pokúsiť sa vyrovnať pomer príjmu a výdaju kalórií kvôli vyššej spotrebe potravy a nezdravému zloženiu jedálneho lístka dnešnej spoločnosti. Najnovšie štúdie však ukazujú, že šport pri chudnutí nie je v skutočnosti až taký podstatný. Pomáha síce spaľovať kalórie, niekedy ale môže chudnutie aj komplikovať.

Nesprávna voľba

Problémom pri chudnutí môže byť aj fakt, že sa často venujeme aktivitám pre naše telo nevhodným, alebo že naše telo vystavujeme dlhodobej extrémnej záťaži, cvičíme príliš často, či sa venujeme len jednému typu pohybu. „Telo si potom zvykne na spôsob záťaže a začne pracovať ekonomicky, čím sa proces chudnutia pribrzdí, alebo dokonca zastaví. Preto je nutné meniť typy záťaže a tréningu,“ upozorňuje Radek Hlavatý, osobný tréner klubu Holmes Place Premium Anděl v Prahe. Na slabý efekt cvičenia na úbytok váhy má vplyv aj to, že fitnescentru dávame prednosť pred tradičnými pohybovými aktivitami, ako je záhradkárčenie, prechádzky alebo hra s deťmi na naháňačku. Pretože kým človek, ktorý chodí do telocvične, zvyšok dňa radšej odpočíva, aktívni ľudia vďaka celkom bežným činnostiam vydávajú určité množstvo kalórií pohybom po celý deň. Pokiaľ intenzívny šport nahradíte jednoduchším, budete mať viac sily aj chuti ísť sa napríklad prejsť, pokosiť záhradu alebo ísť so svojím psom o niečo ďalej než obvykle. „Aby telo spálilo kalórie, nepotrebuje extrémne formy športu. Častejší pohyb nízkej intenzity je lepší, ako nárazový vyčerpávajúci tréning. Niekedy postačí, keď namiesto výťahu budete chodiť po schodoch alebo keď necháte auto v garáži,“ radí športový tréner Radek Hlavatý.

Problém kompenzácie

Všetci vieme, že pravidelný pohyb človeku prospieva. Často však chodíme do telocvične nie ani tak kvôli fyzickej kondícii, ako kvôli tomu, že sa nechceme vzdať niektorých potravín. V záujme spaľovania kalórií preto podstupujeme pravidelný tréning, hoci nás pohyb v podstate vôbec nebaví, a následne si čas strávený v telocvični potrebujeme nejako vykompenzovať. Najčastejšie jedlom. Podľa aktuálnych štúdií preukázateľne jeme viac v dňoch, keď cvičíme, ako v dňoch, keď nerobíme nič. A čím viac cvičíme, tým máme väčšie sklony k prejedaniu. Otázkou je, či si naše telo žiada viac potravy ako pohonnej hmoty, alebo preto, že máme pocit, že si to môžeme dovoliť.