Čierny piatok. Deň, keď váš vysnívaný televízor či kabelku kúpite s deväťdesiatpercentnou zľavou. Tento deň začínajú využívať aj naši obchodníci, zatiaľ ho však poznáme najmä zo záberov davového šialenstva a tlačeníc v amerických obchodoch. Ako vôbec vznikla takáto myšlienka, a prečo sa predajcom takéto zľavy oplatia? Aké triky na nás obchodníci v tento deň používajú? Je vôbec možné odolať ich lákadlám?

Keď anglickí puritáni z lode Mayflower prvýkrát zožali úrodu v Novom svete a vedeli, že sú pripravení na tuhú zimu, usporiadali obrovskú hostinu pre všetkých osadníkov aj indiánov. Pre Američanov má tento sviatočný deň silný symbolický význam, za štyri storočia sa stal národným sviatkom podobného spoločenského významu ako Vianoce. Deň vďakyvzdania, ktorý pripadá na štvrtý štvrtok v novembri, sa stáročia slávi v kruhu širokej rodiny. Jeho tradičným ponímaním bolo riadne sa prejesť moriaka s plnkou a večer tráviť v kreslách hrami ako Scrabble či Monopoly. Posledné desaťročia to však vyzerá úplne inak. O polnoci sa totiž otvárajú brány obchodných centier so šialenými zľavami. Začína sa Black Friday – Čierny piatok!

Štvrtý či posledný

Termín Dňa vďakyvzdania na konci novembra mal vždy pre ľudí aj istú špecifickú symboliku – v dobách, keď ľudia ešte neboli obsypaní via- nočnými reklamami od začiatku školského roka, znamenal Thanksgiving Day aj neoficiálny začiatok vianočnej nákupnej sezóny.

Termín bol tradične stanovený na posledný novembrový štvrtok. Keď prezident Franklin De- lano Roosevelt v roku 1939 v zákone zmenil slovíčko posledný na štvrtý, spustila sa obrovská vlna odporu. Prečo? Väčšinou je štvrtý novembrový štvrtok aj posledným. Niektoré roky má však mesiac päť štvrtkov, vtedy posledný vychádza na 29. alebo 30. novembra. Práve snaha rozhýbať ekonomiku po veľkej hospodárskej kríze a pomôcť obchodníkom, aby silná vianočná sezóna trvala aspoň mesiac, bola dôvodom prezidentovho rozhodnutia.

Piatok po slávnostnom štvrtku bol vždy dňom, keď ľudia vyrážali na veľké nákupy. Označenie Black Friday alebo Čierny piatok sa v minulosti spájalo skôr s viacerými krachmi na burze v tento deň týždňa. V súvislosti s konkrétnym dňom po Vďakyvzdaní ho prvýkrát použili zamestnanci verejnej dopravy vo Filadelfii v šesťdesiatych rokoch, keďže tradične v tento deň zažívali veľký nápor presúvajúcich sa kupujúcich.

Súboje o tenisky

Vianoce sú celosvetovo silný fenomén. Obchodníci hlásia, že predvianočný mesiac je zodpovedný asi za polovicu ich celoročných tržieb, v niektorých špecifických odvetviach to vraj dokonca môže byť ešte viac. Predajcovia, vedomí si veľ- kého záujmu zákazníkov, prirodzene hľadali ďalšie a ďalšie spôsoby, ako kupujúcich dostať k sebe – a nie ku konkurencii.

Rokmi boli reklamné slogany čoraz bombastickejšie, zľavy neuveriteľnejšie a klasické otváracie hodiny sa kvôli záujmu zákazníkov posúvali na čoraz včasnejší termín. Dnes je v Amerike zvykom, že obchody otvárajú svoje brány pres- ne o polnoci, keď už sa pred sklom dverí tlačia desiatky dychtivých kupujúcich. Niektoré firmy experimentujú aj s termínom Black Thursday, keď otvoria aspoň na pár hodín aj počas sviatočného štvrtka.

Aby piatkový nápor zákazníkov nebol príliš silný, so špeciálnymi zľavami často pokračujú celý víkend. A ako protipól Black Friday je o niečo novší koncept Cyber Monday – Kyberpondelok, keď predajcovia poskytujú výrazné zľavy prostredníctvom svojich e-shopov.