Nie nadarmo z každej strany počúvame, že raňajky sú najdôležitejším jedlom dňa. Ich správny výber má totiž moc ovplyvniť fungovanie nášho organizmu na mnoho hodín dopredu. Prinášame tipy, čomu sa vyhnúť a čo do svojho raňajkového riruálu, naopak, zakomponovať a vyskladať si tak jedlo, ktoré zaručene naštartuje váš deň.

Overené zdroje energie

Chcete byť ráno plní života? Neraňajkujte salámu. Je veľmi tučná a jej trávenie spotrebuje veľa energie, čo spôsobuje ospalosť a náladovosť. Pozor tiež na čerešne – obsahujú melatonín, ktorý spôsobuje únavu. Ak dopoludnia potrebujete fungovať naplno, skombinujte bielkoviny so sacharidmi. Tie sú dôležitým zdrojom energie, kým aminokyseliny bielkovín formujú svaly. Sacharidy s nízkym glykemickým indexom spomaľujú vstrebávanie cukru v krvi, takže udržujú stabilnú hladinu energie a limitujú pocit hladu. Keď k nim pridáte bielkoviny, bude tento efekt ešte výraznejší. Vhodné sú napríklad ovsené vločky s mliekom či jogurtom, alebo celozrnné pečivo so syrom či s vajíčkom. 

NIE bielemu pečivu

Ak si chcete užiť svieži deň, ruky preč od bieleho pečiva. Toasty, žemle a bagety spôsobujú únavu, utlmujú zmysly a zhoršujú náladu. Siahnite radšej po celozrnných výrobkoch s tenkou vrstvou masla a čerstvou červenou paprikou. Tá obsahuje veľa vitamínu C a látku kapsaicín, ktorý podporuje trávenie a uvoľňuje hormóny šťastia.

Sladká alternatíva