Deti a my - Claim
Ako vyťažiť z raňajok maximum? 5 jedlých tipov, ktoré naštartujú váš deň

Nie nadarmo z každej strany počúvame, že raňajky sú najdôležitejším jedlom dňa. Ich správny výber má totiž moc ovplyvniť fungovanie nášho organizmu na mnoho hodín dopredu. Prinášame tipy, čomu sa vyhnúť a čo do svojho raňajkového riruálu, naopak, zakomponovať a vyskladať si tak jedlo, ktoré zaručene naštartuje váš deň.

Overené zdroje energie

Chcete byť ráno plní života? Neraňajkujte salámu. Je veľmi tučná a jej trávenie spotrebuje veľa energie, čo spôsobuje ospalosť a náladovosť. Pozor tiež na čerešne – obsahujú melatonín, ktorý spôsobuje únavu. Ak dopoludnia potrebujete fungovať naplno, skombinujte bielkoviny so sacharidmi. Tie sú dôležitým zdrojom energie, kým aminokyseliny bielkovín formujú svaly. Sacharidy s nízkym glykemickým indexom spomaľujú vstrebávanie cukru v krvi, takže udržujú stabilnú hladinu energie a limitujú pocit hladu. Keď k nim pridáte bielkoviny, bude tento efekt ešte výraznejší. Vhodné sú napríklad ovsené vločky s mliekom či jogurtom, alebo celozrnné pečivo so syrom či s vajíčkom. 

NIE bielemu pečivu

Ak si chcete užiť svieži deň, ruky preč od bieleho pečiva. Toasty, žemle a bagety spôsobujú únavu, utlmujú zmysly a zhoršujú náladu. Siahnite radšej po celozrnných výrobkoch s tenkou vrstvou masla a čerstvou červenou paprikou. Tá obsahuje veľa vitamínu C a látku kapsaicín, ktorý podporuje trávenie a uvoľňuje hormóny šťastia.

Sladká alternatíva

Domáce koláče nie sú pre chudnutie to pravé. Sladké potraviny majú vysoký glykemický index a po ich konzumácii dochádza k rýchlejšiemu zníženiu hladiny glukózy, čo sa väčšinou prejaví po hodine až dvoch pocitom hladu. Ak teda máte chuť na sladké, skúste radšej müsli s banánom. Obsahuje veľa vitamínov a sacharidov pre energiu a dobrú náladu a zasýti vás až do obeda.

Posilnite imunitu

Zabudnite na ťažké, mastné jedlá, ktoré prispievajú k ochoreniam srdca, a ráno radšej siahnite po lahôdke v podobe rozmixovaného ovocia a nízkotučného jogurtu (banán a čučoriedky obsahujú veľa vitamínov a minerálov, ktoré pomáhajú v boji proti ochoreniam srdca) alebo po cereáliách. Tie sú podľa vedcov skvelou prevenciou prechladnutia a respiračných chorôb, a vďaka vysokému podielu folátu a horčíka zvyšujú imunitu organizmu.

Náročný deň? Skúste ryby

Keď chcete v práci či v škole podávať čo najlepšie výkony, nespoliehajte sa na šálku kávy. Zlepšuje síce funkcie mozgu, pamäť a zrak, ale len krátkodobo. „Navyše, pokiaľ by káva, ktorá odvádza vodu z tela, bola jediným ranným nápojom, po nočnom smäde hrozí deficit tekutín, a tým zvýšená únava,“ vysvetľuje odborníčka na výživu. V prípade náročného dňa si preto natrite na celozrnný plátok chleba čerstvú rybiu nátierku. Pečivo stimuluje duševnú činnosť, podporuje pamäť a zlepšuje náladu, jód z rýb preukázateľne posilňuje koncentráciu a zdvíha IQ až o 13 bodov!