Čakanie je niekedy nekonečné. Ste netrpezliví, keď čakáte v rade na pošte či pri pokladni a pritom viete, že už teraz meškáte, vytočí vás, keď váš balík dorazí až zajtra alebo vás v tej najdôležitejšej situácii zradí Wi-Fi. Byť netrpezlivým človekom môže byť problém, ale žiadny strach. Na vypestovanie trpezlivosti nie je neskoro ani v dospelosti, len sa pre to musíte rozhodnúť. Tieto štyri kroky vám k tomu pomôžu.

Pýtajte sa prečo

Keď život nejde podľa našich predstáv a sme netrpezliví, často máme pocit, že príčina netrpezlivosti je vonku. Netrpezlivosť sa však odohráva v našej hlave. Skúste si odpovedať, prečo ste v danej situácii nedočkaví. „Rána sú typické. Vlastne ani nevieme prečo, cítime napätie. Máme tendenciu zanedbávať ranné úkony, ako je čistenie zubov a o raňajkách ani nehovorím. Ponáhľanie sa, nesústredenie sa na to, čo robíme, to všetko so sebou nesie len ďalšiu nespokojnosť a nervozitu, za ktorú potom netrpezlivosť často zamieňame,“ hovorí koučka Eva Marková. V takejto situácii sa odporúča opýtať sa seba samého, kam a prečo sa ponáhľate. Uteká vám azda niečo dôležitejšie? Čo je to „niečo“, čo vás tak ženie?

Precvičujte si trpezlivosť

Pokiaľ sa vám nepáči slovo „trpezlivosť“, pokojne ho nahraďte napríklad „láskavosťou“ a dajte si úlohu byť k sebe láskaví. Odborníčka radí naplánovať si na začiatok jednu činnosť denne, ktorú si bez náhlenia vychutnáte. Ideálny je obed v reštaurácii. „Aj ten najpomalší čašník raz príde k vášmu stolu a obslúži vás. Rovnako tak vás nenechá odísť bez platenia. Užívajte si tieto ,prázdne chvíle. Skúste to a zistíte, že vám neutieklo vôbec nič. Skutočne platí, že časový rozdiel medzi tým, keď niečo naháňate, a tým, keď veciam necháte voľný priebeh, je len pár minút,“ hovorí koučka. Rovnaký prístup môžete aplikovať na ďalšie aktivity počas dňa.

 

Nekopírujte ľudí naokolo

Žijeme v dobe, keď multitasking je pomaly náboženstvom a „mať toho veľa“ symbolom, že niečo znamenáte. Možno tak žiť vôbec nechcete, ale radšej sa zaradíte do davu, než aby ste si zariadili život taký, aký chcete. Koučka odporúča test: (Viete kto má dnes meniny?, Všimli ste si, ktoré stromy okolo vás už kvitnú?, Spomeniete si aspoň na jednu správu, ktorú ste si dnes ráno vypočuli v televízii alebo v rádiu?, Vybavíte si, čo vám partner hovoril včera o svojej práci?, Aký najnovší plagát visí v izbe vášho dieťaťa?). Sú pre vás odpovede na tieto otázky dôležité? Potom majte odvahu žiť svoj život inak. Pokojnejšie. Nech sa ponáhľajú, nech nestíhajú, nech sa hnevajú tí ostatní. Trpezlivosť nie je záležitosť génov, ale v prvom rade vášho vlastného rozhodnutia.

Majte poruke pomocníkov

Z času na čas príde kríza. Niekedy v zápche na diaľnici, inokedy v práci, kde už roky márne čakáte na povýšenie. Majte pre tieto chvíle poruke krízový plán. V dopravnej zápche toho asi veľa neurobíte. Keď zlyhá všetko vyššie uvedené (Prečo ste takí rozčúlení? Kam vlastne utekáte? Ako vám pomôže, keď tam prídete o desať minút skôr?), skúste sa päťkrát poriadne nadýchnuť a vydýchnuť. Toto cvičenie upokojí telo i myseľ. V situácii, ktorá sa týka práce, si na papier napíšte tri až päť dobrých vecí za posledný rok, na ktoré sa vyplatilo počkať. Dajte si ho napríklad do peňaženky, kde ho budete mať stále poruke a kde vám pripomenie, že niektoré záležitosti je skutočne dobré nechať vyzrieť. Ešte aspoň chvíľu.

Foto: Shutterstock