Myslíte si, že za vašu únavu môžu príliš aktívne deti? Niekedy možno áno, no skutočných vinníkov skúste hľadať inde. Aj keď sa dostatok spánku zdá byť najlepším riešením, denná únava môže mať často veľmi prekvapivé dôvody. Ktorý z nasledujúcich je tým vaším „požieračom energie“?

Absencia raňajok

Keď ráno vynecháte prvé jedlo dňa, vaša schopnosť koncentrácie a celková mentálna kondícia výrazne poklesne. Pretože mozog, ktorého hnacím motorom je glukóza - a tej je v takom prípade v krvi nedostatok - nefunguje na 100 percent. Nedostatok energie však nie je jediným mínusom u ľudí, ktorí neraňajkujú. Je aj dokázané, že ich stravovanie je menej zdravé a častejšie priberajú na váhe. Keď pociťujete ospanlivosť počas dňa, na vine môže byť nevhodná strava (napr. jednoduché cukry) i jej nedostatok. Aby mozog mohol riadne fungovať, obmedzia sa ostatné funkcie tela a následkom je pocit únavy. Riešením môže byť jogurtový nápoj alebo banán, ktoré vám umožnia najesť sa „za pochodu“, zaplnia žalúdok a zásobia vás potrebnou energiou. 

Stres

Pri akomkoľvek napätí náš organizmus uvoľňuje hormón kortizol, ktorý zvyšuje množstvo tukov a cukrov v krvi. Tie potom mozog využíva ako rýchly zdroj energie a prirodzený obranný systém. Keď úzkosť opadne, telo sa dostane do normálu. Pokiaľ sme však neustále v strese, uvoľňuje sa kortizol nepretržite, čo vedie nielen k únave, ale aj k celkovému oslabeniu imunitného systému. Len čo sa ocitnete v stresovej situácii, sústreďte sa na svoj dych. Pomalé predýchanie do brucha zásobí telo množstvom kyslíka, ktorý spomalí tlkot srdca, zníži krvný tlak, uvoľní svaly a na minimum zredukuje nepríjemné následky.

Chýbajúce železo

Jeho nedostatkom trpia predovšetkým ženy a prvotným príznakom tejto skutočnosti je práve únava a celkové oslabenie. Na prvý pohľad celkom nevinné prejavy však môžu viesť až k závažným zdravotným problémom. Príjem železa si ustrážte najmä v tehotenstve. Vývoj dieťaťa je totiž náročný na spotrebu tohto minerálu, čoho následkom je jeho deficit u matky. A to môže u dieťatka negatívne ovplyvniť napríklad vývoj niektorých funkcií mozgu. Pri nedostatku železa je vhodné zaradiť do jedálneho lístka potraviny, ktoré sú prirodzeným zdrojom tohto minerálu. Ide o niektoré cereálie, šošovicu, sezamové semienka alebo sardinky, dobré sú aj slivky, červená repa, vlašské orechy, kuracie mäso či tmavá listová zelenina. Zároveň zvýšte aj príjem vitamínu C, ktorý zlepšuje vstrebávanie železa.

Sladkosti

Siahate v prípade pocitu vyčerpania po tabuľke čokolády? Nielenže tým ohrozujete svoju líniu, ale i množstvo energie v tele. Tradičné maškrty totiž obsahujú jednoduché cukry, ktoré vám dodajú silu len na veľmi krátky čas. Organizmus čoskoro zaznamená pocit malátnosti a únavy, ktorú spôsobuje prebytok inzulínu v tele. Ak teda potrebujete počas dňa povzbudiť, siahnite po mandliach, celozrnnom pečive či banáne, ktoré udržia hladinu cukru v krvi v rovnováhe po dlhší čas. Maškrtný jazyk skrotia aj mliečne výrobky bohaté na vápnik.