Sympatickým človekom by chcel byť každý. Odkiaľ sa však sympatie, prípadne nesympatie berú? Nesúvia len so subjektívnym názorom človeka? Podľa najnovších zistení to nie je tak celkom pravda. Existujú totiž určité vlastnosti, ktoré vám môžu na sympatiách uberať. Čomu by ste sa mali vyhnúť?

Byť sympatický iným ľuďom nezávisí na vzhľade alebo dosiahnutých úspechoch, ide predovšetkým o správanie či akési vnútorné vyžarovanie. Štúdia z Massachusettskej univerzity zistila, čím si svoje skóre v sympatiách nenápadne uberáte. Ak to chcete zmeniť, nasledujúce vlastnosti by ste mali eliminovať na maximum.

Falošná pokora

Česť s falošnými ľuďmi sme už mali asi všetci. Aj keď faloš a pokora je slovné spojenie, ktoré prirodzene nejde dokopy, predsa ho niektorí ľudia potvrdzujú. Zvyčajne ide o ľudí, ktorí svojim chvastaním a vyťahovaním sa “akože” poukazujú na svoju pokoru, či ponižovanie. Môže ísť napríklad o kamarátku, ktorá na jednej strane žartuje, že dodržiava prísnu diétu, no na strane druhej tým chce len upozorniť na to, v akej je skvelej kondícii. Alebo stačí ak stretnete známeho, ktorý sa vám sťažuje, ako sa mu v práci nedarí a predsa mu na parkovisku stojí úplne nové auto. Na takýchto ľudí si väčšinou ihneď spravíme názor - avšak určite nie pozitívny. Vyhnite sa preto pretvarovaniu, len aby ste zapôsobili a buďte radšej sami sebou. Je väčšia šanca, že si tak získate viac sympatií.

Nepomer správania

Je dobré vedieť sa správať vhodne. Čo to znanemá? Jednoducho by ste mali vedieť rozlíšiť, kedy je na mieste správať sa zodpovedne a vážne a na druhej strane, kedy je čas sa uvoľniť. Ak sa necháte príliš pohltiť prácou, môže sa stať, že sa stanete vážnymi aj v súkromnom živote - a keď s vami už odrazu nie je zábava, strácate nielen sympatie, ale (možno) aj priateľov. Nájdite preto ten správny pomer medzi zodpovedným prístupom k práci a povinnostiam a schopnosťou baviť sa.

Nezaujímate sa

Mali by ste si všímať, ako sa správate či reagujete počas rozhovorov. Je jedno, či ide o pracovné stretnutie či kávu s kamarátkou. Cieľom efektívnej komunikácie je nielen počúvanie, ale aj zaujímanie sa. Ak ste počas konverzácie síce prítomní a duchaplne počúvate, je to v poriadku, no mali by ste sa aj zaujímať a pýtať sa. Opačná strana sa tak cíti vypočutá a čo viac, svojimi otázkami dávate najavo záujem. Nepýtajte sa však priveľa, nájdite si zlatú strednú cestu. Možno budete prekvapení, koľko rešpektu a hlavne sympatií si získate jednoduchým kladením otázok.

Emočné vydieranie

Nie nadarmo sa čoraz častejšie otvára téma emočnej inteligencie. V medziľudských vzťahoch je totiž omnoho dôležitejšia ako rozumová inteligencia. Prečo? Najmä na základe vašej emočnej inteligencie - správania v rôznych situáciách, okolie vie vyhodnotiť, akým ste človekom. Ak napríklad často vybuchujete (aj pri malých problémoch), hádžete vinu na iných bez overenia faktov, či vaším správaním niekoho rozplačete, nemôžete sa čudovať, ak vás ostatní budú brať negatívne. Preto sa vyplatí mať svoje emócie pod kontrolou. Budete pôsobiť nielen príjemnejšie, ale aj sympaticky.