Sviatky roka sú nielen časom, keď si užívame rodinnú pohodu, ale aj drsným útokom na našu figúru a zdravie. Počas tradičných Vianoc na nás hriešne chutné nástrahy číhajú všade. Napriek tomu môžeme sviatočné obdobie prežiť zdravšie a bez väčších kompromisov.

Skúste kapra upiecť

Aj keď vyprážané podkovičky z kapra sú pre mnohých z nás tradičným symbolom Vianoc, na naše šted- rovečerné stoly sa dostali až za socializmu. Aj keď rybacie mäso samo osebe je veľmi zdravé, práve príprava v trojobale a vyprážanie na oleji z neho robí kalorickú bombu. Kapor je však chutný aj na bylinkách, alebo s medom a orechmi, na mandliach či aj exotickejšie úpravy s citrónom alebo na mandarínkach. Pokiaľ nie ste ochotní vzdať sa tradičného trojobalu, môžete eliminovať aspoň množstvo tuku v ňom. Namiesto vyprážania môžete skúsiť úpravu zape- čením v rúre.

Kosť odstránite chlebom

Na centrálnych príjmoch slovenských nemocníc na Štedrý večer okrem tráviacich ťažkostí riešia aj tradičný vianočný úraz – kaprie kostičky v krku. Ak nechcete kapra nahradiť lososom, či treskou, môžete „vykostiť“ aj kapra. Jediným obmedzením pre nás bude to, že na štedrovečernom tanieri si nenájdeme klasické podkovičky.

Ako na to? Ostrým nožom kapra narežeme zhora pri chrbtici a oddeľujeme mäso po vonkajšej strane hrudného koša. Vzniknú nám tak dve filety, v ktorých zostali už len menšie kostičky. Do filiet potom urobíme husté zárezy, ako na harmonike, ktoré jemné kostičky posekajú na malé kúsky. Tie tepelnou úpravou úplne zmiznú. Ak už dôjde k situácii so zapichnutou kostičkou, lekári radia najmä nepanikáriť. Prvou pomocou je vy- piť pohár vody, zjesť kúsok chleba či zemiaka, ktorý v ideálnom prípade stiahne kostičku so sebou. Ak nič nepomôže, zostáva iba jednoduchý zákrok v ORL ambulancii.

Majonézu môžeme "oklamať"

Majonézový šalát je ďalšou stálicou slovenských štedrovečerných menu. Každá gazdiná má svoj vlastný recept, v rozvetvených rodinách často prebieha tvrdá konkurenčná vojna o najchutnejší z nich. Najviac zdraviu svojej rodiny pomô- žete, ak sa odhodláte k radikálnemu kroku – vynechaniu majonézy. Táto kombinácia vaječných žĺtkov a slneč- nicového oleja je síce mimoriadne chutná, ale aj plná tuku. Dá sa nahradiť kyslou smotanou, prípadne jogurtom. Dokonca ju môžeme nahradiť jemným tvarohom. Ten má oproti plnotučnej smotane desaťkrát menej tuku, ale chuťový rozdiel je minimálny. Pre zdravší šalát môžete sterilizovanú zeleninu nahradiť čerstvo uvarenou.