Mať dobrú imunitu je v súčasnej situácií viac ako len potrebné. Pracovať na jej posilnení sa snažíme všemožnými prostriedkami, no zamýšľali ste sa niekedy nad tým, ako je to z opačnej strany? Čo môže imunitný systém výrazne ovplyvniť? Prezradíme vám 7 najväčších ničiteľov imunity, ktorých by ste sa mali čím skôr zbaviť.

Priveľa alkoholu

Dopriať si denne pohár vína či frťana síce môže uvoľniť telo aj myseľ, no pre zdravie to nie je až také prospešné. Nadmerná konzumácia alkoholi totiž výrazne oslabuje imunitný systém. V článku uverejnenom v časopise Alcohol Research vedci upozorňujú, že medzi nadmerným príjmom alkoholu a oslabenou imunitnou reakciou existuje významná súvislosť. Nie však v dobrom slova zmysle.

Ľudia, ktorí pijú až príliš veľa alkoholu majú väčšiu pravdepodobnosť vzniku syndrómov akútneho respiračného stresu, čo môže potenciálne ovplyvniť priebeh infekcie COVID-19. Okrem iného sa u nich tiež zvyšuje riziko sepsy, pooperačných komplikácií, prejavuje sa zlé hojenie rán a pomalšie sa zotavujú z infekcií. A kedy je už alkoholu priveľa? Nadmerné pitie podľa odborníkov zahŕňa štyri alebo viac nápojov pri jednej príležitosti pre ženy a päť alebo viac pre mužov. Nadmerný príjem alkoholu tiež znamená konzumáciu ôsmich a viac nápojov týždenne pre ženy a 15 a viac mužov.

Nadmerný príjem cukrov

Nadbytočný príjem cukru pôsobí na imunitný systém podobne ako alkohol, teda negatívne. Znižuje totiž schopnosť buniek imunitného systému bojovať proti škodlivým mikroorganizmom. Cukor zo stravy nemusíte úplne vynechať, no minimálne je ho vhodné obmedziť. Denná konzumácia cukru by mala byť u žien  nie viac ako 6 čajových lyžičiek (čo predstavuje 24 gramov cukru) a u mužov by nemala prekročiť 9 čajových lyžičiek (čo je 36 gramov cukru). Do tohto mno%zstva sa zarátava aj cukor v spracovaných potravinách.

Málo spánku

Spánok hrá v imunitnom systéme kľúčovú úlohu. Je potrebný pre dostatočnú regeneráciu organizmu, ktorá ak nie je zabezpečená, môže to byť problém a oslabí imunitný systém. Dopriať si kvalitný nočný spánok je preto dôležité. Podľa odporúčaní najkvalitnejší spánok dosiahnete medti 22. a 6. hodinou a mal by trvať 7 alebo 8 hodín, no najmenej sa pripúšťa 6 hodín. Všetko pod touto hranicou výrazne oslabuje imunitu.