Na internete narazíte na veľké množstvo diét, ktoré „zaručene fungujú“. Často ich dokonca propagujú známe celebrity, ktoré ich však buď v skutočnosti vôbec nedržia, alebo to robia len pod prísnym dozorom lekára. O tom sa však už nedočítate, podobne ako o tom, že mnohé tieto kúry môžu vážne poškodiť vaše zdravie. Poďme sa pozrieť na šesticu takýchto rizikových diét. 

Diéta podľa krvných skupín

Podľa krvnej skupiny sa dajú ľudia rozdeliť do štyroch skupín, pre ktoré existujú odporúčané a zakázané potraviny. Napríklad ľudia s krvnou skupinou 0 by mali jesť len mäso, s krvnou skupinou A naopak len zeleninu a pod. 

Za prínos diéty možno označiť fakt, že sa človek nad svojím jedlom aspoň čiastočne zamyslí. Avšak, nie je preukázaný vplyv jednotlivých potravín na zdravie človeka v závislosti od druhu jeho krvnej skupiny. Problém je v tom, že diéta niektoré potraviny zakazuje. Napríklad pri skupine A a 0 sú zakázané mliečne výrobky. Tie by však mal človek prijímať nevyhnutne, pretože ich konzumácia okrem iného odďaľuje vznik osteoporózy. Skôr či neskôr sa prepracujete až k podvýžive.

Vínna diéta

Ako vyplýva už z názvu, hlavným princípom tejto diéty je pravidelná konzumácia vína. Informácie o množstve vína sa však rozchádzajú. Niekto odporúča dva decilitre červeného vína denne a niekto odporúča takéto množstvo ku každému hlavnému jedlu, a je jedno, či ide o víno biele či červené. Inak sa môže konzumovať len jedno jablko, jeden jogurt, horká čokoláda a mäso alebo 3 rožky za deň. 

Pozitívum tejto diéty by sa dalo nájsť v tom, že alkoholické nápoje zlepšujú náladu a človek sa menej trápi kvôli diéte. Ale veľkou nevýhodou tejto diéty je nedostatočný prísun a zastúpenie potrebných živín. Absentujú napríklad bielkoviny. Človek tak síce chudne, ale na úkor svalovej hmoty, nie tukovej. Hrozí dokonca podvýživa.

Atkinsova diéta

Diéta je založená na tom, že prijímate čo najmenej sacharidov, ktorú sú obsiahnuté v prílohách, pečive, ovocí a pod. Vylučuje väčšinu „zdravých“ potravín. Povoľuje sa konzumácia mäsa, tučných jedál, tučných syrov, masla a tukov. Množstvo jedla nie je obmedzené.

Nevýhodou diéty je nízka konzumácia zeleniny, čo spôsobí nedostatok vlákniny, a s tým súvisiaca porucha peristaltiky a zápcha. Nadbytočný príjem bielkovín (mäso, syry) zasa znamená záťaž pre obličky. Vysoký prísun tukov nesie zvýšené kardiovaskulárne riziko. Nebezpečím je tiež nedostatok vitamínov a minerálov.

Diéta s kajenským korením

Kajenské korenie sú mleté ostro štipľavé čili papričky. Obsahujú látku kapsaicín, ktorá dráždi receptory nervových zakončení jazyka. Konzumácia červených papričiek môže pomáhať regulovať apetít a spaľovať viac kalórií po jedle u tých, ktorí toto korenie nepoužívajú pravidelne. U bežného konzumenta však čili papričky naopak podporujú jeho chuť do jedla.

Nadmerné užívanie čili papričiek však môže vyvolávať nevoľnosť, či bolesti brucha prerastajúce do kŕčov. U citlivých jedincov môže dokonca participovať na tvorbe žalúdočných vredov.

Hollywoodska (ovocná) diéta

Jedálny lístok tvorí konkrétne sladké ovocie bohaté na enzýmy podporujúce trávenie. Táto diéta by sa tak skôr dala označiť ako ozdravná kúra, ktorá by sa mala dodržiavať minimálne tri dni. V prípade, že táto diéta sa drží dlhšie, je dovolené jesť aj mliečne výrobky a varené kuracie mäso. Počas diéty je nutné dodržiavať pravidelnosť, no hlavne pitný režim.

Výhodou takéhoto stravovania je dostatočný prísun vitamínu C a enzýmov, ktoré podporujú látkovú výmenu. Na druhej strane telu určite neprospieva minimálny prísun bielkovín, nestačí tiež prísun minerálov a vitamínov, v neposlednom rade chýbajú nenasýtené mastné kyseliny. A to nemôže byť v žiadnom prípade dobrou voľbou pre vaše telo a zdravie.

Paleolitická diéta

Možno ju nazvať ako diétu doby kamennej. Vtedy sa človek živil zberom a lovom, preto sú z jedálneho lístka odstránené obilniny, pečivo, mlieko a syry. Konzumuje sa mäso, ryby, zelenina a sezónne ovocie.

Nebezpečenstvo možno vidieť najmä v tom, že veľké porcie mäsa zvyšujú hladinu kyseliny močovej a môžu privodiť nepríjemné zdravotné problémy. Nedostatok obilnín, strukovín a podobne spôsobí nedostatočný príjem vlákniny, dochádza k poruchám peristaltiky a v dôsledku toho následne k vážnym zdravotným komplikáciám.

 

Foto: Shutterstock