Nedostatok svetla, obmedzené možnosti, smutné myšlienky. Sezónna afektívna porucha, alebo ak chcete – zimná „depka“, prináša mnohým inak zdravým ľuďom pocity únavy, skľúčenosti a depresií. Ako sa proti nej brániť? Prinášame vám niekoľko rád a tipov, ako prežiť pestrejšiu a usmievavejšiu zimu. 

Doprajte si svetlo

V zimnom období, keď sú dni oveľa kratšie ako v lete, našim organizmom jednoducho chýba slnečné svetlo. Ľudia žijúci na rovníku tento problém nepoznajú, ale u nás je rozdiel medzi letným a zimným dňom až neuveriteľný. V júni okolo letného slnovratu trvajú dni niečo vyše šestnásť hodín, kým najkratší deň koncom decembra má od východu do západu slnka len osem hodín a dvadsať minút. Slnko veľmi ovplyvňuje naše vnímanie. Počas jasného letného dňa zvykneme mať lepšiu náladu ako v melancholickom jesennom daždivom popoludní. Ak patríte medzi drvivú väčšinu tých, ktorí budú mať v najbližších týždňoch nedostatok slnka, riešením pre vás môžu byť špeciálne lampy určené na svetelnú terapiu. Produkujú jasné svetlo podobné slnečným lúčom. Vďaka moderným LED technológiám je aj ich spotreba elektriny prijateľná. Tie lacnejšie stoja od 50 do 100 eur a možno ich kúpiť v elektroobchodoch i v lekárňach.

Dopĺňajte si vitamín D

Slnečné lúče sú hlavným prírodným zdrojom vitamínu D. Naše telo si ho vyrába v koži zo slnečnej energie a cholesterolu. Táto zázračná látka má pre nás množstvo benefitov – stará sa o hustotu našich kostí a kvalitu našich zubov, udržiava nám prirodzenú minerálnu rovnováhu v tele. Blahodarne pôsobí aj na nervovú sústavu a jeho nedostatok pôsobí, že sa cítime unavení, podráždení, ba až depresívni. Preto najmä v zimných mesiacoch, keď má naša pokožka veľmi obmedzený kontakt so slnečnými lúčmi, by sme mali dbať na jeho dopĺňanie alternatívnymi metódami. Môžeme zájsť do lekárne a vy- brať si z množstva výživových doplnkov, často v kombinácii s inými látkami, ktoré nám pomáhajú v zime. Ak nechcete siahať po špeciálnych prípravkoch, sú aj konkrétne potraviny s vysokým obsahom vitamínu D. Ak máte radi ryby a dary mora, máte si z čoho vyberať. Výborným zdrojom vitamínu D je tresčia pečeň, ale napríklad aj losos, sardinky, ustrice, krevety alebo rybie oleje. V menšej miere ho obsahujú aj vaječné žĺtky, niektoré huby a mliečne výrobky.

Rozmaznávajte sa

Naše psychické prežívanie často nie je odrazom reálneho stavu vecí. Nie sme smutní, pretože nám je zima, a veselí, keď sme v teple. Smutní bývame, lebo sa tak aktuálne cítime. To, ako sa pozeráme na svet, je často o stave našej mysle. Preto by si každý mal aspoň pár minút denne nájsť čas na pokoj svojej duše. Áno, termíny tlačia, účty sa hromadia, v bežnom živote riešime milión problémov s blízkymi, zdravím, financiami... Nie napriek tomu, ale práve preto by sme sem-tam tieto ťažkosti mali vypustiť z hlavy a rozmaznávať sa. Problémy nikdy nie sú natoľko akútne, aby sme si nemohli dopriať tridsať minút relaxu. Po načerpaní energie im môžeme čeliť silnejší.

Vyhraďte si čas len pre seba. Dohodnite sa s člen- mi rodiny, že chcete mať chvíľku len na svoju duševnú hygienu. Sadnite si do obľúbenej polohy, upokojte svoje dýchanie. Pustite si obľúbe- nú hudbu, atmosféru dotvorte vhodnou vonnou esenciou, sviečkami. Môžete stráviť čas na gau- či s obľúbenou knižkou či podcastom. Alebo si doprajte dlhý horúci kúpeľ. Veľmi účinné sú aj občasné hriechy ako tabuľka kvalitnej čokolády, pohár kvalitného vínka – ale s mierou!