Každý deň užíva vitamínové tabletky temer 40 % obyvateľov Európskej únie. Skutočne tým podporujeme svoje zdravie alebo len zisky farmaceutických firiem? Ako to naozaj je? A ktoré sú tie najdôležitejšie?

Viacero odborníkov sa zhoduje na tom, že ÁNO. Vitamíny by sme mali buď pravidelne prijímať v strave, a ak tomu tak nie je tak ich dopĺňať v podobe vitamínových preparátov. A obzvlášť v tejto nevyspytateľnej Covidovej dobe, kedy každý z nás môže byť potenciálnym hostiteľom pre vírus. Je dôležité budovať silný imunitný systém a aspoň tak sa chrániť pred nákazou seba, alebo svojho okolia. Čím stabilnejšiu imunitu totiž máte, tým klesá aj riziko nákazy, alebo závažného priebehu ochorenia. Všetko závisí od toho, nakoľko svoje telo "pripravíte" na možnú infekciu.

Vitamíny proti koronavírusu

Asi netreba pripomínať, že na to, aby bol váš imunitný systém dostatočne silný je potrebné vitamíny užívať pravidelne. V tomto smere máme na mysli vitamínové preparáty, keďže dobre vieme, že prijať dostatočný obsah vitamínov zo stravy je už dnes v podstate nemožné. Aj preto je dobré staviť najmä na tie vo forme piluliek a toboliek. A ktoré sú teda v boji proti koronavírusu najúčinnejšie?

Vitamín D

Medzi tie najvýznamnejšie sa radí vitamín D, ktorý v lete prijímame najmä zo slnka, no v zime je jeho obsah v tele výrazne znížený. Je však veľmi dôležitý pre zdravie kostí, podieľa sa tiež na regulácii bunkového rastu, činnosti svalov a v neposlednom rade aj na fungovaní imunitného systému a znižovaní zápalu v tele. Odporúčané množstvo vitamínu D by u dospelého človeka malo byť (najmä v Covidovej dobe) 2000 IU.

Vitamín C

Nazýva sa aj kyselina askorbová a je to jeden z vitamínov, ktorý je potrebné dopĺňať neustále. Nachádza sa najmä v citrusoch, ale v tomto prípade je vhodnejšie užívať ho v podobe klasických či šumivých tabliet. Okrem toho, že pomáha pri budovaní imunity, je významný tiež pri syntéze kolagénu, ktorý nám zabezpečuje pružnú pokožku. Pri užívaní vitamínu C je dôležité dbať aj na dostatočný pitný režim. Odporúčané množstvo je v období viróz vhodné zvýšiť až na 500 mg denne.

Zinok a selén

Aj keď zinok a selén nepatria k vitamínovm, ale k stopovým minerálnym prvkom, pre silný imunitný systém majú dôležitú úlohu. Zinok totiž zvyšuje odolnosť voči infekciám a pôsobí ako prevencia voči chrípkovým ochoreniam. Je dôležitý pri tvorbe T-lymfocytov, teda buniek imunitného systému, raste a funkčnosti bielych krviniek. Na druhej strane, selén patrí medzi esenciálne živiny, čo znamená, že si ho naše telo nevie samo vytvoriť a preto je potrebné ho prijímať v strave alebo vo vitamínových preparátoch. A vo všeobecnosti je tiež nevyhnutný pre fungujúcu imunitu a obranu proti vírusom.