Menštruácia je pre väčšinu žien náročným obdobím, hlavne kvôli nepríjemným sprievodným príznakom, napríklad kŕčom a migréne. Rýchlo sa meniaca hladina hormónov zase spôsobuje zmeny nálad, strata krvi z tela vyčerpáva vitamíny a minerály. A tým naše starosti zďaleka nekončia. Čo pomôže?

Preto sú ženy vo „svojich dňoch“ často vyčerpané, plačlivé a horšie sa sústredia. K ďalším častým ťažkostiam súvisiacim s menštruáciou patrí silné krvácanie, bolesti a predmenštruačný syndróm, ktorý vo väčšej či menšej miere trápi väčšinu žien.

Ten sa na psychike podpisuje predovšetkým výkyvmi nálad, podráždenosťou a napätím. Z fyzických príznakov, ktoré sa objavujú už pred menštruáciou, ženy trápia bolesti hlavy, brucha, pocit nafúknutia či zhoršená pleť, hlavne akné a ďalšie pupienky sa množia temer geometrickým radom. Niektoré z nás v tomto období prepadá aj zvýšená chuť na sladké pokrmy.

Jedlá z cukru a bielej múky však uvedené príznaky paradoxne ešte zhoršujú. Do jedálneho lístka by preto ženy mali radšej zaradiť overené potraviny, ktoré dokážu nepríjemné sprievodné javy menštruácie zmierniť či odstrániť. Potrebujete poradiť? Nie je problém.

Sója na reguláciu hormonálnej aktivity

Sója je najbohatším zdrojom proteínov, vitamínov a minerálov, aký možno v rastlinnej ríši aktuálne nájsť. Sójové bôby obsahujú viac vápnika než mlieko, viac proteínov a železa než rovnaké kvantum mäsa a zároveň väčšie množstvo vitamínov B2 a B6 ako vajcia.

A práve tie sú pre menštruujúce ženy zásadné. „Vitamíny radu B pomáhajú uľaviť od nepríjemných prejavov predmenštruačného syndrómu, napríklad od únavy či vyčerpania. Konkrétne napríklad vitamín B6 pomáha regulovať hormonálnu aktivitu počas menštruácie. Spolu s vitamínom B2, B12 a niacínom tiež prispieva k normálnej činnosti nervovej sústavy a psychickej pohode. Súčasne aj podporuje optimálny stav slizníc a pokožky, ktorá môže mať počas menštruácie sklon k vyrážkam,“ vysvetľuje Petr Galle zo spoločnosti Vegall Pharma.